LEDER

Det digitale personvern

Ingress

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.

Stadig flere bedrifter samler stadige flere opplysninger om sine kunder og brukere. Vi vet at det skjer, men vi vet ikke nødvendigvis verken hva som samles inn eller når det samles inn. De fleste av oss sier seg raskt enig i de brukeravtalene vi blir bedt om å godkjenne. Vi leser dem sjelden. For travle nettborgere er det viktigst å komme i gang. Det er sjelden tid til å vurdere de juridiske implikasjonene av avtalene nettaktørene vennlig trer ned rundt halsen på oss.

Slike avtaler kan knapt sees på som likeverdige avtaler mellom to aktører. Vil du være med, må du spille etter de reglene aktørene tilbyr. Nettopp derfor er det viktig at den enkelte borger enkelt bør kunne kontrollere hva som samles inn om dem og gjerne også hvordan denne informasjonen brukes. Dagens Næringsliv kunne i går melde at det snart vil være krav om et personvernombud i alle bedrifter som håndterer opplysninger om mer en 5000 personer i året. Det er de nye personvernreglene i EU som nå stiller strengere krav til bedriftene.

Dette gjelder vel å merke bare de bedriftene som sorterer under norsk eller europeisk jurisdiksjon. Gigantene som Facebook og Google trenger bare å følge de svakere personvernlovene i USA. I Norge har aktører som Schibsted begynt å samle store mengder data om sine abonnenter og nettbrukere. De noterer seg hva du leser og når du leser. I en ny digital verden vil kundeovervåkningen bli en inntektskilde: Jo mer Schibsted vet om deg, dess dyrere kan de selge deg til annonsørene. Det positive er at vi bare tilbys det noen vet vi er interessert i. En av flere farer er at vi alle havner i stadig trangere informasjonssiloer. Vi deler ikke lenger samme informasjon eller forbrukervirkelighet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer