«CREWET BETALER»: Prisen for Ryanairs billige billetter betales av pilotene og kabinbetjentene, skriver en pilot som har jobbet i Ryanair. Foto: NTB Scanpix
«CREWET BETALER»: Prisen for Ryanairs billige billetter betales av pilotene og kabinbetjentene, skriver en pilot som har jobbet i Ryanair. Foto: NTB ScanpixVis mer

Det eneste positive med flyseteavgiften er at Ryanair forsvinner

Pilot: - Dersom man sa noe, ble syk eller gravid eller gjorde en feil, var det rett ut.

Meninger

Jeg er pilot, og har arbeidet for Ryanair på midlertidig kontrakt via Gibraltar-selskapet Brookfield Aviation.

I motsetning til Haakon Enoksen, som uttalte seg om arbeidsforholdene i Ryanair i går, vil jeg påstå at Trine Skei Grande er helt korrekt informert i sin karakteristikk av Ryanair som en useriøs arbeidsgiver som undergraver viktige grunnleggende prinsipper for et trygt og godt arbeidsliv.

Da jeg fløy for Ryanair i 2007- 8 hadde vi ingen faste ansettelser, eller pensjon gjennom den midlertidige ansettelsen. Det er mulig at Enoksen ville opplevd sin tid i Ryanair litt annerledes dersom han selv ikke hadde hatt pensjonen fra forsvaret og Widerøe.

Vi var derimot påkrevd å opptre som selvstendig næringsdrivende. Det var ingen fagforening, så selskapet kunne skalte og valte med crew som de ville. Det vil si at dersom man sa noe, ble syk eller gravid eller gjorde en feil, var det rett ut. Crew måtte betale sine egne kurs og annen opplæring, uniformer, ID-kort og til og med opphold for overnatting der selskapet måtte finne det formålstjenlig at man skulle fly fra til enhver tid.

Man hadde heller ingen lønn under opplæring og kursing. 70- 80 prosent av pilotene i Ryanair var på det tidspunktet engasjert på denne måten, og siden jeg kjenner folk som flyr der nå, kan jeg bekrefte at det fortsatt er slik.

Denne praksisen strider imot den norske arbeidsmiljøloven på alle punkter.

Enoksen er veldig opptatt av å framheve hvor billig Ryanair er. Jeg vil påpeke at prisen for disse billige billettene betales av crewet - pilotene og kabinbetjentene.

Når det gjelder flyseteavgiften, er det selvfølgelig bare tull å innføre den på en slik måte, inntil videre det ikke er brukbar alternativ kollektivtransport mellom byene i Norge. Det eneste positive med denne avgiften ser ut til å være at Ryanair forsvinner. Rygge får som de faktisk fortjener, da de valgte å ignorere alle råd fra andre aktører om å ikke legge «alle eggene» i den kurven som er avhengig av Ryanair - nettopp fordi alle som har hatt Ryanair på døra vet hvordan de driver.

Det er et steg i riktig retning for norsk luftfart dersom Ryanair forsvinner fra Norge og aldri kommer tilbake. Men dette er ikke rette måten å gjøre det på. Det burde vært gjort gjennom at Luftfartstilsynet gikk inn og krevde at ansettelsene på basen i Rygge skulle foregå i henhold til den norske arbeidsmiljøloven. Enkelt og greit. Men Luftfartstilsynet er tydeligvis ikke like opptatt av dette som Arbeidstilsynet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook