Det enkle er ofte usmakelig

Noen må betale for de lave prisene til REMA 1000

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

REMA 1000 har for tiden en reklamekampanje som kretser rundt følgende slagord: «Vi gjør det vi må for å holde prisene nede!» På én av reklamene er dette slagordet trykket på den ene halvdelen av plakaten, mens den andre halvdelen viser en spiseklar kylling pakket i plast. Etiketten forteller oss at dette er en «Hel, grillet kylling» av typen «Solvinge».

Det er ingen overraskelse at REMA 1000 gjør det de må for å holde prisene nede; de bruker brorparten av sitt markedsføringsbudsjett for å fremkalle nettopp denne assosiasjonen i folk. I utgangspunktet høres det ganske sympatisk ut. En butikk med lave priser er jo en butikk som ikke gjør stygge innhugg i lommebøkene våre. REMA 1000 er liksom på vår side. Men er alt så vel? Hva må REMA 1000 egentlig gjøre for å holde prisene nede? Mer konkret, hva må de gjøre med kyllingen på reklameplakaten for å kunne tilby den til kr. 29,90?

I en årrekke har REMA 1000 brukt firmaet Norsk Kylling som eneleverandør av fjørfeprodukter, og det er kylling fra denne leverandøren som går under merkenavnet «Solvinge». I løpet av sin relativt korte levetid har Norsk Kylling vært innblandet i en rekke kontroverser. Adresseavisa skrev i fjor høst om Norsk Kylling under overskriften «12 år med konflikter», og nevnte at firmaet hadde opptrådt flere hundre ganger i avisens spalter. Fjørfefirmaet har vært innblandet i mange ulike tvister; det dreier seg blant annet om konsesjonsspørsmål, arbeidsforhold, støy, forurensning, og ikke minst, dyrevern. Firmaets uvilje mot å føye seg etter myndighetenes krav nådde en foreløpig topp tidligere i år, da NRK kjørte et innslag om bedøvelsesmetodene ved firmaets slakteanlegg. Det viste seg at et uvisst antall kyllinger ved anlegget ikke ble bedøvet på behørig vis og dermed ble skåldet levende. Det ble anslått at så mye som 100 000 dyr kunne lide denne skjebnen årlig. Mattilsynet hadde gjentatte ganger påpekt at dette var en uakseptabel praksis, og hadde sågar gitt dagbøter til firmaet over noen tid. Norsk Kylling nektet å bøye seg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer