TA-DA: Skulpturen, som blir omtalt som «analplugg-gnomen», ble avduket i Ekebergparkens skulpturpark i Oslo 31. mai. Video: Per Ervland / Ingrid Cogorno Vis mer

Paul McCarthy

Det er bevist. Nordmenn er ikke så snerpete som alle skal ha det til

Analplugg-gnom? Ikkeno problem.

Meninger

«Analplugg-gnom» er kanskje ukas nyord, men de har vært blant oss i flere år allerede. Diskret plassert på Tjuvholmen, mellom Astrup Fearnley-museet og badestranda, står Snøhvit og de maltrakterte dvergene. På en slags smeltet kake av jern, deformert, forvitrende, på vei nedenom og hjem. Skulpturen er en del av Tjuvholmen skulpturpark, laget av kunstneren Paul McCarthy og heter «White Snow Cake» (2011). For å få overblikk må man sirkle rundt verket. En dverg mangler halve ansiktet, den ene armen til Snøhvit er en pinne. Eller kanskje en pisk? Det oser av forfall og fordervelse. På den ene siden er det litt skummelt og tankevekkende, på den andre siden er det deilig med litt grotesk humor.

Det siste kan gjentas om McCarthys seineste kunstverk i Norge. Også den kommer vi til å sirkle rundt. I en rundkjøring i Gamlebyen i Oslo. Men den er ikke akkurat diskret. Coca-Cola-røde «Santa» står erekt, 6. 09 meter over bakken. En nisse. Med bjelle i den ene hånda og analplugg i den andre. Det siste er det ingen tvil om. Kunstneren innrømmet det da han ble intervjuet av Dagbladet: «Jo, det kan være et tre, og det er det kanskje. Men det kan også være en analplugg – og så er det en abstrakt gjenstand, kunst. Det kan være hva som helst. For meg handler også skulpturen om forbrukersamfunnet – som en kommentar på det materielle konsumet i den vestlige verden», sa McCarthy og: «Jeg gjør ikke dette for å provosere».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat det siste er det litt vanskelig å tro på. McCarthy er en provokatør. En performancekunstner. Han har blitt omtalt som «verdens mest elskede ekle gamle mann». Gjennom hele sin kunstnerkarriere har han oppsøkt det pinlige og ubehagelige, det groteske, det ekle. Utfordret autoriteter og sosiale konvensjoner. I performancer har han klint seg inn i mat, dyppet penisen i hvitmaling og brukt den som malerkost. Han har alltid vært opptatt av kroppsvesker og kroppens hulrom. «Selvfølgelig går McCarthy for langt. Det gjør han nesten alltid», skrev kurator Magnus af Petersens da Moderna Museet hadde en retrospektiv utstilling for noen år siden.

I 2014 ble det ståhei da han satt opp et 24 meter høyt kunstverk kalt «Tree» i Paris. Også den liknet mistenkelig på en analplugg. Det endte med at statuen ble vandalisert og kunstneren angrepet av en rasende mann som slo til ham tre ganger. Da Rotterdam på 00-tallet bestilte sin egen «Santa» møtte myndighetene så mye motstand at statuen ble flyttet fra sted til sted i sju år før de ble enige om et passende sted.

Kunstverkene til McCarthy er konfronterende av natur.

Men nordmenn er åpenbart ikke så snerpete som alle skal ha det til. Det har vært mye interesse rundt verket, men ikke så mye høylytt protest. Den kraftigste reaksjonen har egentlig kommet fra NRKs kunstkritiker Mona Pahle Bjerke, som i sin kunstanmeldelse omtalte verket som «En formsvak og platt trafikal forstyrrelse».

Det er ingen tvil om at kunstverket markerer analpluggens inntog i norsk offentlighet.

Men dens provoserende kraft er åpenbart forbi.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook