DET DU VIL HA: «Hva vi klikker på er helt sentralt for hvilke artikler som dukker opp også i framtiden. Kan vi kritisere journalistene for at de gir oss det vi er interessert i?», spør artikkelforfatteren. Foto: Thomas Winje Øijord
DET DU VIL HA: «Hva vi klikker på er helt sentralt for hvilke artikler som dukker opp også i framtiden. Kan vi kritisere journalistene for at de gir oss det vi er interessert i?», spør artikkelforfatteren. Foto: Thomas Winje ØijordVis mer

Det er din feil at nettavisene skriver om Tone Damli

Det er ikke journalistene det er noe galt med. Det er meg og deg.

Debattinnlegg

Flere og flere klager over at lettbent journalistikk okkuperer avisforsidene. Hvorfor er kjendisbrudd og rosabloggere toppsaker i norske nettaviser? Svaret er enkelt, og det er på tide at vi skjønner hva det hele dreier seg om.

Internettets inntog betydde starten på en ny epoke for avisa som medium. Nettaviser kom fort på banen, og man trengte ikke lenger vente til neste morgen for fersk avis. Nettavisene kunne oppdateres kontinuerlig hele døgnet, og muligheten for nyheter når man selv ønsket appellerte til folket. Flere hundre tusen nordmenn leser nettaviser hver dag, og stadig flere sier opp abonnement på papiravisa.

Papiravisene er avhengige av abonnementer og butikksalg for å overleve. Nettaviser har ingen liknende inntekter, og er avhengige av reklame og oppmerksomhet for å kunne drive. Nettavisene har ingen faste abonnenter og det er stort sett gratis tilgang på Internett. Nettavisene er derfor avhengige av helt andre reklameinntekter. Disse inntektene henger tett sammen med antall artikkel-klikk eller sidevisninger, og fra et økonomisk perspektiv vil det for mediet være lønnsomt å generere så mange klikk som overhodet mulig. Uavhengig av om man liker det eller ei er det liten tvil om at det er god butikk å drive på den måten.

Dagens medier har få problemer med å finne ut av hvilke saker som genererer klikk. Hva vi klikker på er helt sentralt for hvilke artikler som dukker opp også i framtiden. Kan vi kritisere journalistene for at de gir oss det vi er interessert i?

I bunn og grunn handler det om konkurranse. Når papiravisenes graf viser nedgang kommer det færre kroner inn på konto. Nettavisene har ingen andre inntektskilder enn reklamen. For å veie opp er lettbent, sensasjonelt stoff god butikk. Vi går mann av huse når det skjer noe med puppene til Lene Alexandra eller intrigene i Paradise Hotel.

Det er vår egen feil at markedet har blitt som det har blitt. Hvis kronikkene eller de utenrikspolitiske artiklene hadde vært de mest populære, ville nettavisene gjort alt de kunne for å gi oss mer av det. Hensikten er likevel liten når følgende saker var de mest leste i Norge i 2013: Forlovelsesbruddet mellom kjendisparet Aksel Hennie og Tone Damli, Tone har fått ny kjæreste, Fotballfrues kropp etter fødselen, Paradise Hotel-forlovelsen mellom Kristian René og Tina, og Lady Gaga som kastet klærne

.Dette er realiteten i 2014. Det er ikke journalistene det er noe galt med. Det er meg og deg.