DATAPARTY: En scene fra dokumentarfilmen «Exil - der virkeligheten ikke teller». Filmen vises på The Gathering på Hamar i påsken og i «Brennpunkt» på NRK1 14. april. Foto: Mediamente/NRK
DATAPARTY: En scene fra dokumentarfilmen «Exil - der virkeligheten ikke teller». Filmen vises på The Gathering på Hamar i påsken og i «Brennpunkt» på NRK1 14. april. Foto: Mediamente/NRKVis mer

- Det er drøyt å sitte 36 timer i strekk og stirre i en skjerm

Ny dokumentar om onlinespill.

Regissøren Erlend Eidsem Hansen (36) har valgt et svært passende sted for førpremieren på sin dokumentarfilm «Exil - der virkeligheten ikke teller».

Natt til skjærtorsdag vil anslagsvis 5000 deltakere se hans film om onlinespill på storskjerm på datapartyet The Gathering i Vikingskipet på Hamar, der deler av opptakene er gjort.

- Jeg fant et ungdomsmiljø som skulle dit, og dro sammen med dem og bodde der og filmet. Det var mer enn nok av lyd og inntrykk, sier Eidsem Hansen til NTB.

I filmen prøver han å vise fram noen mennesker og skjebner.

- Det er et lite utdrag av deres liv. Det har gått annerledes med flere av dem etter at jeg sluttet opptakene. Mitt mål med filmen er et forsøk på å gi folk som ikke spiller, en følelse av hvordan det er å spille mye. Med filmen har jeg også lyst til å si til dem som ikke spiller at dette er kommet for å bli, og at vi må leve med det, sier han.

Ekstremt

Vi møter Emil, Daniel, Morten og Rasmus som alle er hektet på onlinespill.

35 år gamle Emil Reber representerer ekstremspilleren - de andre står for den mer normale ungdomskulturen. Rekorden til Emil er å spille på fem maskiner samtidig.

- Jeg sammenligner det ekstreme med ungdommens spillkultur. Dette er en film alle foreldre bør se. Det handler om hva vi forbereder barna på av motstand. Kanskje det er bedre å risikere at de drikker seg fulle i en park enn at de er under lås og slå inne på rommet sitt, sier Eidsem Hansen.

Han mener det ikke er så stor forskjell fra når fjernsynet kom.

Brødrene Daniel (til venstre) og Morten Haltvik. Foto: Mediamente/NRK
Brødrene Daniel (til venstre) og Morten Haltvik. Foto: Mediamente/NRK Vis mer

- Folk så på TV, men samfunnet gikk ikke til grunne for det. Vi har mistet noe, men fått noe annet. Det er en forandring vi særlig ser hos disse unge folkene; hvordan de bruker media - og håndterer datamaskiner på.

Regissøren har selv bakgrunn fra levende rollespill. Et onlinespill som «World of Warcraft» begynte han ikke å spille før han laget eksamensfilmen sin som var en kortere versjon av «Exil...».

- Jeg har spilt det av og på siden 2006. Det jeg har rukket å spille på disse tre årene, ville disse gutta ha brukt et par uker på.

Curlinggenerasjonen
Etter at han ble ferdig med filmen, har regissøren kommet til at vi kanskje er litt bortskjemte.

- Det er ting ved det å delta i et samfunn som vi ikke blir utfordret på. Før var det mindre sjanse til å melde seg ut. Av og til er det sånn at de voksne vet bedre, og at fellesskapet kanskje har noen gode mekanismer. Kutter du ut for mange av dem, mister du fort fotfeste. Da er det lett å bli sittende.

Han mener det å spille ligner mye på datavanene til folk flest.

- De gjør det bare litt fortere og mer intenst. Jeg filmet et kjærestepar hvor hun sitter på Facebook og MSN og normale nettsider, mens han spiller. Det var ikke så stor forskjell. Vi maksimerer denne stimulien og føler at vi lever uten at vi gjør så mye for det. Men du kan miste noe på veien.

Han kaller generasjonen som kommer nå for curlinggenerasjonen.

SPILLER SAMMEN: Rasmus Glemmestad (til venstre) og Daniel Haltvik i en scene fra dokumentarfilmen. Foto: Mediamente/NRK
SPILLER SAMMEN: Rasmus Glemmestad (til venstre) og Daniel Haltvik i en scene fra dokumentarfilmen. Foto: Mediamente/NRK Vis mer

- Foreldrene løper foran og børster bort motstand. Det tenkte jeg ikke på da jeg startet. Er samfunnet for hardt, eller er vi for myke? Jeg tror svaret ligger midt imellom.

Vil balansere
Han peker på at dette handler om sosial samhandling over nett, og en raskt og effektiv måte å kommunisere med hverandre på.

- Ut fra denne generasjonen vil vi få noe nytt som vi begynner å se konturene av. De er pionerer. Det er drøyt å sitte 36 timer i strekk og stirre i en skjerm og trykke på de samme tastene. Det er som en asketisk ekstremopplevelse.

«Exil...» handler om hans møte med dette fenomenet.

- Jeg ville balansere den negative vinklingen som har kommet mot spill. Noen er ensomme, men noen trenger faktisk ro - å ikke delta i fellesskapet, men ikke i fire år. Et sted går grensen og det prøver vi å se etter. Hvorfor går ikke disse folkene i 1. mai-tog som jeg er oppdratt med? Det var fascinasjonen min.

Rollespillere snakker om en virkelighet alle er enige om.

- Jeg tror vi til enhver tid må ha folk som tenker annerledes og jeg tror den nye generasjonen som kommer ut av denne datakulturen, vil tenke noen nye tanker, spår Erlend Eidsem Hansen.

(NTB)

LAGET FILM OM SPILL: Regissøren Erlend Eidsem Hansen har valgt et svært passende sted for førpremieren på sin dokumentarfilm «Exil - der virkeligheten ikke teller». Filmen vises på The Gathering på Hamar natt til skjærtorsdag og i «Brennpunkt» på NRK1 14. april. Foto: Julie Andem/NRK
LAGET FILM OM SPILL: Regissøren Erlend Eidsem Hansen har valgt et svært passende sted for førpremieren på sin dokumentarfilm «Exil - der virkeligheten ikke teller». Filmen vises på The Gathering på Hamar natt til skjærtorsdag og i «Brennpunkt» på NRK1 14. april. Foto: Julie Andem/NRK Vis mer