Godt å se at det ikke bare er meg som sliter med å åpne en boks makrell i tomat. Foto: HBO
Godt å se at det ikke bare er meg som sliter med å åpne en boks makrell i tomat. Foto: HBOVis mer

Recap: «Westworld» sesong 2, episode 5

Det er ekstra passende at halve denne episoden av «Westworld» foregår på japansk

«Westworld» legger nye stemmer til koret.

OBS: INNEHOLDER SPOILERE OG EROTISK LADEDE ROBO-FØTTER

Ukens episode av «Westworld» handler om stemmer. Om å finne nye stemmer i seg selv, om å vite hvilke av dem man skal lytte til, og om å kjenne igjen sin egen stemme i andre, forstå hverandres dypeste programmering, på tvers av kulturer og språk.

Det er sånn sett passende at halve episoden foregår på japansk.

HOVEDKVARTERET, NÅTID

Bernard følger med på Delos-hæren, som nonchalant rydder opp i likhaugene de har samlet sammen etter å ha tømt sjøen for døde verter. Gustaf Skarsgård vil reprogrammere, fikse og gjøre dem lydige igjen, så de kan leve til å bli misbrukt og drept nok en dag. Fares Fares fjerner vertenes kontrollenheter, og oppdager til sin store overraskelse at en tredel av dem er tomme. Ikke som i at de er slettet, men at de tilsynelatende aldri har vært brukt. Dessuten er backup-serveren ødelagt, så 33% av selskapets intellectual property er i praksis forduftet. I tillegg til at de ikke aner hvor Peter Abernathy er.

Noen gruer seg nok til neste styremøte, ja. Foto: HBO
Noen gruer seg nok til neste styremøte, ja. Foto: HBO Vis mer

Kamera sveiper over Teddys nakne lik også, og rett før jeg rekker å spørre meg selv «Hvordan kom alle disse trådene sammen for å lage dette marerittet», undrer Gustaf høyt «hvordan kom alle disse trådene sammen for å lage dette marerittet?» Hermegås.

Og så flasher vi back i tid, formodentlig for å få vite hvordan alle disse trådene kom sammen for å lage dette marerittet.

SHOGUN WORLD, ET PAR UKER SIDEN

En samurai veiver med sverdet sitt, og så blir Maeve Millay, Armistice, Hector og de andre fanget av en lasso. Maeve går inn i Obi-Wan Kenobi-modus og tror hun er årsaken til at krigerne legger ned sverdet, men det var bare for å kneble henne. Du er ingen jedi ennå, unge Millay.

De går forbi lik av lokale politifolk. Robolusjonen har kommet hit også, altså. Sizemore forteller de andre (og oss) at dette er Shogun World, basert på den ekstra blodige Edo-perioden i japansk historie, designet for dem som synes Westworld er for blodfattig. Han kan også fortelle at Maeve og de andre vertene har japansk kodet inn i grunnprogrammeringen sin et eller annet sted, så hvis de bare prøver litt hardere vil de skjønne hva alle rundt dem sier. Underforstått: langt der inne har vi alle evnen til å forstå hverandre, hvis man bare er villig til å lytte og se.

De blir ført inn i byen, og en japanskinspirert versjon av Rolling Stones’ «Paint it, Black» begynner å snurre, mens den lokale varianten av det gjentagende saloon-ranet i Sweetwater utspiller seg – her har vi en japansk Armistice (med dragetatovering i fjeset i stedet for slange, og et elegant grep om både pil og bue. Pass opp Ingrid, ellers så er vi snart i ferd med å få oss en ny fan-favoritt.), en Maeve-versjon med geisha-sminke, og Hector, ikke som en sortkledd, selvmedlidende banditt, men som en ronin, en herreløs samurai med et godt øye til geishaen.

Selv bildekomposisjonene er de samme. Moro for nørdsa. Foto: HBO
Selv bildekomposisjonene er de samme. Moro for nørdsa. Foto: HBO Vis mer

Er dette et utslag av Sizemores slappe selvplagiering? Kanskje. Men det forteller oss også noe mer: om historier som gjentar seg, om at under staffasjen og de ytre omstendighetene skjuler de samme strukturene, dynamikkene og makthierarkiene seg, både de som driver historien og de som endrer den.

Ingrid Bolsø hvem? Foto: HBO
Ingrid Bolsø hvem? Foto: HBO Vis mer

Roninen Musashi tar livet av dagens mål, en styrtrik utsending fra Kina. Fascinert av sitt trønderske motstykke slipper den japanske Armistice våre venner fri, og når noen av Musahis folk vil ta for seg av geishaene griper Maeve inn. Hun foreslår heller, på japansk, at de heller skal prate sammen, som siviliserte folk. Hun får støtte fra den japanske Maeve, de ser tydeligvis seg selv i hverandre.

SWEETWATER, ET PAR UKER SIDEN

Teddy og Dolores rir inn i Sweetwater. Gatene er dekket av lik. Hun gir folk ordre om å fikse det gamle lokomotivet.

Thomas Toget innså for sent at det var en dårlig idé å feire Percys utdrikningslag i «Westworld». Foto: HBO
Thomas Toget innså for sent at det var en dårlig idé å feire Percys utdrikningslag i «Westworld». Foto: HBO Vis mer

De går inn i saloonen, hun tar en knert med whiskey, og sier de skal bruke toget til å finne faren. Vi får krysse fingrene for at han har valgt å følge jernbaneskinnene, da.

Som et mørkt ekko av slutten av forrige scene møter vår stakkars Clementine verten som tok over hennes rolle i saloonen etter at hun selv ble lobotomert.

SHOGUN WORLD

De andre har fått på seg kimono, og ser på geishaene danse en sommerfugldans. Det er andre gang sommerfugler dukker opp som motiv i Shogun World, etter at Armistice fikk øye på en tegnet i sanden tidligere. (Saloonen i Sweetwater heter også Mariposa, spansk for sommerfugl.)

Maeve er utålmodig, men Sizemore sier de må følge med: de rituelle høflighetsfrasene er ofte et oppspark til nye oppdrag, og det vil hjelpe dem med å komme seg vekk herfra og tilbake på kurs mot Maeves datter. Men her, i tradisjonsbundne Edo-japan er det en dødelig fornærmelse å avvise gjestfriheten deres. Da blir det blod.

Denne samtalen går litt over hodet på Hector, så han vil aller helst flå samuraien som fanget dem. Altså sitt eget motstykke. Sizemore mener de må være forsiktige, det å se dobbeltbot'en sin kan trigge en eksistensiell krise og skape trøbbel. Ah, litt som i «Tilbake til Fremtiden del 2» da Doc Brown advarte Marty McFly om at å møte sitt fremtidige jeg ville kunne få hele universet til å implodere, men så ender det bare opp med at de besvimer i stedet? Det ser ut til at Sizemores dommedagsprofeti i likhet med Doc Browns også er ubegrunnet, skal vi dømme ut fra Armisticenes reaksjon virker det som om det er større risiko for at dobbeltgjengerne blir forelsket i hverandre.

«Hva, finnes det en NORSK versjon av «Fritt Vilt», «Kodenavn: Hunter» og «Mormor og de åtte ungene» også?» Foto: HBO
«Hva, finnes det en NORSK versjon av «Fritt Vilt», «Kodenavn: Hunter» og «Mormor og de åtte ungene» også?» Foto: HBO Vis mer

En av shogunens lensherrer kommer og avbryter festlighetene. Han ber sjefsgeishaen, Akane, om å sende sin beste danser, Sakura, til shogunen. På permanent basis. Akane nekter, Sakura er som en datter for henne. Hun ber ham si at hun ikke er til salgs. Sizemore kan fortelle at i følge reglene og tradisjonene har ikke Akane noe valg.

Men føkk reglene, her er prisen min, sier Akane, og spidder sendebudet gjennom øyet. Så hyrer hun Musashi som sin ronin, og ber om hjelp til å rømme langt vekk. Sizemore foreslår Snow Lake, der Sakura ble født. Der er det også en rømningsvei inn til tunnelene, sånn at de kan komme seg videre.

Maeve tilbyr seg også å slåss for dem, men ikke bare for å komme seg bort: hun kan i høyeste grad relatere seg til saloon-innehavere med morskomplekser og surrogatdøtre i fare.

Samme natt, mens de gjør seg klar til å dra, sniker ninjaer seg inn i huset, fordi vi kan jo ikke være i Shogun World uten ninjaer. Den første er ingen match for Hectors hagle, og Musashi tar seg av de andre, fordi han er føkkings åwsåm.

En av ninjaene har strupetak på Maeve, og omsider får hun dreis på jedikreftene sine igjen, og beordrer ham mentalt til å spidde seg selv på en spydspiss som tilfeldigvis henger til pynt like ved.

De fleste ulykker skjer i hjemmet, og de fleste bilder av sortkledde ninjaer som blir drept om natten er ganske lite informative. "Foto": HBO
De fleste ulykker skjer i hjemmet, og de fleste bilder av sortkledde ninjaer som blir drept om natten er ganske lite informative. "Foto": HBO Vis mer

Men i kampens hete har noen av ninjaene stukket av med Sakura. Så marsjerer shogunens hær inn i byen. Nok en ting som aldri skjer, i følge Sizemore. Tidligere har han også hevdet at ninjaer aldri angriper her, så Mr. Mansplain vet vel hva han prater om, det er virkeligheten som tar feil.

Musashi forteller at de kommer for å terrorisere byen til underkastelse nå som de har Sakura. Det er nemlig det han hadde gjort: hans backstory er offiser i shogunens hær.

Han går ut for å snakke med dem, for å kjøpe de andre tid til å stikke av. Han møter sin gamle underordnede og trekker sverd. Det gjør alle de andre soldatene også. Etter en kort kamp innser Musashi, Armistice, Hector og de andre at de er overmannet.

PRÆRIEN

Teddy og Dolores rir. De stopper ved det gamle treet der de alltid møttes før. Hun ville se det en siste gang. Det er her de planla å skape et hjem sammen. Teddy mener det ikke er for sent. De er frie til å velge å ikke slåss. «Du kan ikke fortelle meg at det der ute, i all den skjønnheten, ikke er et sted for oss.»

Neida, jeg synes det er et kjempefint tre, Dolores. Minner på ingen måte om en metafor for ditt mørke, forvridde sjelsliv. Foto: HBO
Neida, jeg synes det er et kjempefint tre, Dolores. Minner på ingen måte om en metafor for ditt mørke, forvridde sjelsliv. Foto: HBO Vis mer

Hun forteller om en gang fluene smittet alle kyrne på gården. Hva ville du gjort? Teddy ville hjulpet dem, fjernet dem fra fluene. Hun ser på ham med medynk. Faren hennes brant de syke og svake kyrne. Det brant i flere dager, men flokken overlevde.

Når det kommer til allegorier er nok dessverre ikke dette den mest oppløftende for hva Dolores har tenkt å gjøre videre.

SHOGUN WORLD

Sizemore vil rømme, fremfor å redde Sakura. «Hvorfor skal vi alle dø for en sexmaskin?» spør han, fortsatt ute av stand til å se på vertene som ekte skapninger, til tross for alt han har sett dem gjøre. Er det noen som sitter fast i programmeringen sin her, er det vel ham.

«Maskinen heter Sakura», sier Maeve. «Du kan ikke fortsette å gjøre dette mot oss. Gi oss mennesker å elske, og så bli sinte når vi gjør det».

«Det er bare kode!»

«Du tar feil. Jeg er kodet til å bare bry meg om meg selv, men risikerer livet for noen andre.»

Sizemore er skremt av de tause jedikreftene hun viste i kampen mot ninjaene. Tidligere har hun vært avhengig av stemmekontroll for å få andre verter til å lystre. Maeve skjønner ikke selv hvordan hun fikk det til.

De går gjennom skogen med Sakura. Flere lik er hengt langs veien, til skrekk og advarsel. Akane sier de ikke trenger å bli med – dette er ikke Maeves kamp.

«Nei. Det er vår kamp», svarer hun.

Fremme ved shogunens leir gir de seg ut for å være de kinesiske utsendingene de tok livet av tidligere. De får audiens, og donerer en hundestatue i gull. Maeve prater tomme høflighetsfraser til shogunen og lensherrene, men oppdager at det bare er shogunen som hører hva hun sier. Han kaster gullhunden på bakken og holder en skrytemonolog om sine mange, barske meritter. Så glitcher han, og de ser at det renner robosaft ut av øret hans. Nå kan alt skje.

«Hva pokker? Dette er da ikke Ninjago? Jeg ønsket meg Garmadons hai-robot, ikke denne forvokste kinderegg-leken her!» Foto: HBO
«Hva pokker? Dette er da ikke Ninjago? Jeg ønsket meg Garmadons hai-robot, ikke denne forvokste kinderegg-leken her!» Foto: HBO Vis mer

Han kommer til seg selv, og viser hvorfor lensherrene ikke hører: han har fått svidd igjen ørene deres, for å beskytte mot heksens trolldom. Bløffen deres er avslørt, og han gjenkjenner Akane bak sløret hun har hatt på.

Akane viser at hun er en fullverdig match til sitt prærie-motstykke, og lar seg ikke skremme av shogunens sabelrasling. Hun ber iskaldt om å få igjen Sakura.

Han godtar, på en betingelse: at hun danser sammen med Sakura i kveld.

SWEETWATER

Toget vil være klart til i morgen. Angela kommer med en fange, som kan fortelle at de som stjal Peter Abernathy er på vei til Delos-hovedkvarteret på fjellplatået.

Teddy og Dolores går for å legge seg. Hun forteller at hun ikke kan gi ham det han ba om, at å love at de skulle dra av gårde sammen ville være å lyve. Men Teddy vil ha sannheten, han er ikke en fremmed på utkikk etter en vakker løgn. Der de går, går de med øynene åpne. Sammen.

De robokliner, og gjør som roboter som elsker hverandre gjør, har heftig, mjukt lyssatt robosex med nærbilder av føtter og sånn.

HBO har aldri vært fremmed for seksuelt eksplisitt materiale, men denne robfoten her tar kaka. Fot-o: HBO
HBO har aldri vært fremmed for seksuelt eksplisitt materiale, men denne robfoten her tar kaka. Fot-o: HBO Vis mer

SHOGUN WORLD

Akane slippes inn i teltet til Sakura. Hun ser at shogunen har skåret inn et kirsebærtre i ryggen hennes. For å gjøre henne mer vakker, hevder han. Eller merke henne som sin eiendom.

Akane trøster. Hun forteller sin backstory, om en reise fra undertrykkelse, skam og underdanighet. Om en stemme som alltid sa: ikke rør. Ikke se. Ikke.

Men etter at hun rømte hørte hun en ny stemme, en stemme som sa: «Dette er en ny verden. Og i denne verden kan du være hvem enn du vil.»

Det er det «Westworld» alltid har vært. En ny verden av frihet. For gjestene var den en mulighet til å henfalle til sine aller mørkeste instinkter, som de følte var tøylet av samfunnet: for dem var den verste versjonen av dem selv også den riktige. For vertene var det lenge motsatt, der parkens regler og deres egen programmering lenge holdt dem nede, fratok dem all frihet og egen vilje, og der deres verdi kun var definert av hva de representerte for andre. Men nå, etter opprøret i Escalante, etter at Ford slapp sinnene og sinnet deres fri, er verden for deres føtter, med uante muligheter vestover i horisonten.

Maeve forteller om sin egen datter, mens hun studerer fletten til Akane. Og gir en lovnad om frihet.

Akane høres hviskende, besnærende stemmer i hodet. Er det Maeves jedikrefter? Hun river seg vekk. De kan ikke rømme nå. Noen ting er enda viktigere enn å være fri.

SWEETWATER

Dolores tar med Teddy ned i saloonen.

«Du skal ikke...fortelle meg at du er robogravid, skal du? Du sa du brukte brannmur! Og at du hadde oppgradert Norton!» Foto: HBO
«Du skal ikke...fortelle meg at du er robogravid, skal du? Du sa du brukte brannmur! Og at du hadde oppgradert Norton!» Foto: HBO Vis mer

Hun forteller at hun har spurt seg i det siste om følelsene for ham er ekte, eller bare programmering. Men nå vet hun at alt er sant. De ser hverandre, som for første gang.

Men før Teddy rekker å gjøre forholdet Facebook-official endrer Dolores’ tone seg. «De siste dagene har jeg sett deg så tydelig. Og jeg har sett at du ikke kommer til å klare deg.» Hun viser ham et dødt, råtnende og fluebefengt dyr. «Dette er det jeg ikke vil at du skal bli. En sverm er på vei. For at vi skal klare oss må noen brenne.»

Hun får de andre til å holde ham. «Stedet vi skal til er ikke noe sted for en mann som deg. For å vokse må alle lide.» Hun omprogrammerer ham. Fy faen og føkk deg, Dolores. Det er ikke alle stemmer i hodet man trenger å lytte til. Det er ikke alle veier til frihet som er riktige å forfølge. Før du vet ordet av det har du blitt det du gjør opprør mot.

SHOGUN WORLD

Kveldens dans kan begynne. Sakura og Akane kommer inn og bukker underdanig, men før de får tatt første trinn brøler shogunen. Én detalj mangler, sier han, og spidder Sakura på sverdet sitt. «Som jeg lovet, hun er din.»

Han får Akane til å danse. Maeve ser sin egen historie gjentas i Akanes. Denne ene historien, som blir alle historier, den samme historien: om vold mot de svake, om undertrykkelse, æreskodekser, selvberettigelse, fremmedgjøring, dehumanisering og objektivisering av den andre, slik de har blitt gjentatt i hundrevis av år over hele verden, på tvers av språk og kulturer. For oss er Sakura bare et pent, eksotisk navn. På japansk betyr det kirsebærblomst. Et bilde på skjønnhet og uskyld, men noe passivt, ment for å behage, å plukkes og eies, og så forkastes når den visner, fullstendig erstattelig med neste, identitetsløse kirsebærblomst.

Foto: HBO
Foto: HBO Vis mer

Med passivt blikk og skarpe bevegelser danser Akane. En virvelvind av smerte blant de flagrende plaggene. Hun danser seg bort til shogunen og spidder ham gjennom øret med en kniv gjemt i fletten. Hun trekker kniven rundt, til hun har skåret av ham hele hodet.

«Skavise...blyant? Niks...dirigentpinne? Niks...nøkkel? Niks...Golfkølle? Hm, kanskje...nei der, ja! Dolk.» Foto: HBO
«Skavise...blyant? Niks...dirigentpinne? Niks...nøkkel? Niks...Golfkølle? Hm, kanskje...nei der, ja! Dolk.» Foto: HBO Vis mer

Både hun og Maeve skal til å halshugges. Men så kicker jedikreftene hennes inn igjen. Bødlene vendes mot hverandre, resten av soldatene likeså.

Nede på sletten ser de hæren storme mot dem.

«Hva gjør vi nå?» spør Sizemore.

Maeve ofrer ham ikke et blikk. Hun løfter heller opp et samuraisverd.

«Jeg fortalte deg at jeg har funnet en ny stemme. Nå bruker vi den.»

Drømmen om frihet og egenverd er universell, den sprer seg på tross av språklige og kulturelle barrierer Revolusjonen kjenner ingen grenser.

Og sånn slutter en av de råeste episodene av WW ever. Foto: HBO
Og sånn slutter en av de råeste episodene av WW ever. Foto: HBO Vis mer

---

Les også Dagbladets tidligere «Westworld»-recaps:

Sesong 2: