FLAGGSKIP: TV 2s flaggskip «Senkveld» hadde sesongpremiere fredag denne uka. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
FLAGGSKIP: TV 2s flaggskip «Senkveld» hadde sesongpremiere fredag denne uka. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

- Det er ekstremt viktig at «Senkveld» leverer i høst

Etter en tøff start for TV-høsten, er TV 2 svært avhengig av at «Senkveld» klarer å kapre seerne, mener TV-ekspert.


Forrige helg var det NRK som overlegent vant kampen om seerne, og TV 2 måtte se seg slått av statskanalen.

Denne helgen er kampen i gang igjen, og nå er TV 2s flaggskip, «Senkveld» med i for å kjempe om TV-seerene.

- Det er ekstremt viktig at «Senkveld» leverer, både for markedsandelene og som signaleffekt for resten av markedet. Programmet er en av TV 2s store konsepter og hvis «Senkveld» begynner å vike, er det et dårlig signal. Det har ikke TV 2 råd til nå som de allerede er inne i svært tøffe tider, sier Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i mediebyrågrupperingen GroupM.

Han legger til at TV 2 nå er helt avhengig av suksesshistorier og konsepter som leverer godt.

- Et sterkt konsept

Ved vårsesongens hadde «Senkveld» mistet rundt 150 000 seere i gjennomsnitt, ifølge Dagens Næringsliv.

Programmet hadde i første kvartal i fjor 664 000 tusen seere i snitt og 41,2 prosent markedsandel på sitt sendetidspunkt. I løpet av vårsesongen falt «Senkveld» til 547 000 seere og en gjennomsnittlig markedsandel på 33,3 prosent, skrev DN i april.

«Senkveld» med Thomas Numme og Harald Rønneberg, hadde premiere i 2003 og er nå inne i sitt trettende år.

- TV 2 fortsetter med «Senkveld» fordi det er et sterkt konsept som har levert godt over lang tid. Det er også trygt, selv om seertallet faller noe. TV-verden er veldig basert på vaner. Det er en grunn til at folk kan se fire sesonger av en serie de liker, eller at folk kommer til å ville se «Fast & Furious 8» når den kommer på kino neste år, sier Thalberg.

- Risikerer man ikke at folk blir lei av «Senkveld»?

- Jo, men det er mye vanskeligere å få et nytt konsept til å fungere, enn å opprettholde eller fornye «Senkveld». Det er mye større jobb å få plassert et program på fredagskvelden og det er veldig risikabelt å ta i noe nytt. Nå har ikke TV 2 noe godt alternativ til «Senkveld» og da må se satse på dette helt til seerne for alvor begynner å falle fra.

Trenger minst en halv million

Marianne Massaiu, broadcast-sjef i Mediacom, mener det er flere interessant ting å følge med på denne helga.

- Det blir interessant å se om seeingen tar seg opp til normalt høstnivå totalt sett, og hvem som vinner kampen om seerne. Senkveld har tradisjonelt vært en garantist for høy markedsandel på TV2 fredag kveld, sier Massaiu til Dagbladet.

Hun fortsetter:

- Hvis TV2 skal opprettholde sin sterke posisjon på fredagskvelden, er de avhengig av at Senkveld gutta leverer over en halv million seere også denne sesongen.

Flaggskip

Tidligere denne uka skrev Dagbladet om sviktende seertall etter høstens store pemierehelg. Samtidig viser tall at TV 2 er sommerens store TV-vinner og at OL i Rio ga kanalen et kraftig løft i august. Nå gjenstår det å se om «Senkveld» kan gjøre sitt for å redde TV-høsten for kanalen.

- «Senkveld» er en av flaggskip-produksjonene og gutta er topp motivert for en ny sesong. Basert på erfaringer har programmet sterke seertall og det har vi tro på at kommer til å fortsette, sier Jarle Nakken, programdirektør i TV 2.

At seertallene for forrige sesong var svakere enn normalt ser ikke ut til å bekymre Nakken.

- I våres var «Senkveld» på turne, så det er litt vanskelig å sammenlikne med tidligere år. Jeg tenker at seertallene er tilbake til normalt nivå igjen i løpet av høsten.