I BOKS: Ennio Morricone og Quentin Tarrantino etter opptakene av filmmusikken til «The Hateful Eight» i Abbey Road Studios. Foto: Kevin Mazur  / Universal
I BOKS: Ennio Morricone og Quentin Tarrantino etter opptakene av filmmusikken til «The Hateful Eight» i Abbey Road Studios. Foto: Kevin Mazur / UniversalVis mer

Det er et epos hvor mantraet uhemmet lyder: øye for øye og tann for tann

- Hvordan låter egentlig musikk på kino?

Det finnes en drøm om filmmusikk så sterk at den skaper bildene selv. Det er ikke mange filmkomponister som er i nærheten av det idealet, og det er kanskje få ganger i forhold til filmen selv at det kan være et ideal.

Og likevel: Tenk på Sergio Leones «The Good, the Bad, and the Ugly», endeløse, amerikanske ørkenlandskap i widescreen, en fåmælt Clint Eastwood, ofte i close-ups - og så Ennio Morricones karakteristiske musikk.

Der er vi tett på en slik drøm, ikke bare på grunn av selve musikken, men fordi Leone gir den plass slik at den kan fylle lerretet og innta rommet.      

Morricone rir igjen Nå rir Morricone igjen, denne gang sammen med Tarantino, som har vært en nær samarbeidspartner de siste åra. Filmen er «The Hateful Eight», western det også, som hadde norsk premiere sist helg.  

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn