JOBBER SAMMEN: Christer Falck samarbeider med Anne Gaathaug i det nye forlaget Gloria Forlag, med kontor i Universitetsgata i Oslo. <br>Foto: Hans Arne Vedlog
JOBBER SAMMEN: Christer Falck samarbeider med Anne Gaathaug i det nye forlaget Gloria Forlag, med kontor i Universitetsgata i Oslo.
Foto: Hans Arne VedlogVis mer

- Det er fullstendig galskap

Forlegger Christer Falck har vært i krig med bokbransjen siden starten. Nå skal forlagssjef Anne Gaathaug fra Stordalen-forlaget Gloria hjelpe ham med å få innpass.

(Dagbladet): - Jeg har jo vært i krig med bokbransjen siden jeg startet.

Christer Falck (48) har dumpet ned i en sliten blå sofa på et kontor midt i sentrum av Oslo.

Det er åtte år siden plateprodusenten og programlederen startet sitt eget forlag, Falck Forlag, der han er eneste ansatte.

Det har ikke vært noen gullgruve: I fjor hadde selskapet et driftsresultat på 168000 kroner. Falck sier at han satser på det han mener er god kvalitet, men at det har vært nærmest umulig å nå gjennom hos de store bokhandelkjedene.

Han viser til erfaringen sin fra platebransjen, og mener at bokbransjen er mye mer lukket.

- I platebransjen er det ingen som er opptatt av hvor noe kommer fra. Der er det talentet eller artisten som er i fokus. Bokbransjen er fastlåst i et mønster. Hvis det kommer fra et stort forlag, tenker de at det er kvalitet, sier Falck.

- Rørte den ikke

I fjor sto han bak utgivelsen av biografien til Pål Waaktaar Savoy i A-ha, «Tårer fra en stein». Ei bok som skapte store overskrifter, der Waktaar åpnet opp om både sosial angst og bandkonflikter.

Men Falck anslår at boka bare solgte rundt tusen eksemplarer over disk.

- Det var enkelte kjeder som ikke rørte den, som ikke tok den inn i det hele tatt. Sånn kan man ikke holde på. Det er fullstendig galskap, sier Falck.

Men nå skal han få hjelp til å nå gjennom hos bokhandelkjedene.

Falck har nemlig inngått et samarbeide med nystartede Gloria forlag, et av de tre forlagene som investor Petter Stordalen har gått inn i.

I spissen for Gloria Forlag står forlagssjef Anne Gaathaug (52), tidligere mangeårig forlagssjef hos Kagge forlag.

Gloria Forlag skal stå som ansvarlig utgiver for det neste bokprosjektet til Falck, boka «Mirakelet i Marseilles» av journalist og forfatter Marius Lien. Den handler om den legendariske kampen da Norge slo Brasil i 1998.

- Smalner inn

Gaathaug skal også selge inn boka hos bokhandlene.

- Jeg har hatt en produksjon på rundt tjue titler i året og driver helt alene. For meg er det behagelig å overlate dette til proffe, sier Falck.

Men Anne Gaathaug deler ikke Christer Falcks opplevelse av bokbransjen.

- Til forskjell fra Christer har jeg et veldig godt forhold til kjedene og innkjøperne, sier Gaathaug.

Likevel gir Gaathaug Falck rett i at det blir stadig vanskeligere å nå gjennom hos bokkjedene.

- Det smalner inn når det gjelder hva kjedene tar inn, uansett hva slags forlag det kommer fra. Det er mye mer konkurranse om hva som tas inn som kampanjer. Det er bare noen få titler som blir tatt inn til vurdering, og det er et problem.

- Hvorfor blir det slik?

- Jeg tror det handler om høy husleie, om veldig mange ansatte, om et kostnadsbilde som er ganske høyt, det gjør at man går etter de opplagte bestselgerne, sier Gaathaug.

- Konfronterende

Hun sier hun allerede forhandler rammeavtaler med de tre store kjedene. Slike møter har Falck med sitt forlag aldri fått i stand siden han begynte for åtte år siden.

- Er det litt din egen skyld at bøkene du har gitt ut ikke har fått innpass hos bokhandelkjedene?

- Ja, det har nok litt med min personlighet å gjøre også, jeg er konfronterende, jeg farer opp og henger ut folk som ikke gjør jobben sin på Facebook, sier Christer Falck.

- Du er unorsk. Jeg er utrolig glad i Christer. Men du har en stil som gjør at folk setter kaffen i halsen. Samtidig er det utrolig befriende at du sier det som det er, sier Gaathaug om Falck.

De to kjenner hverandre fra 90-tallet, da Falck drev platesjappa Benni's Musikk på Aker brygge, og Gaathaug jobbet i plateselskapet Kirkelig Kulturverksted.

- Vi kommer nok ikke til å bli enige om norsk bokbransje, med vi er enige i det overbyggende. Og det er å gi ut gode bøker, sier Gaathaug.

Forlags-furore

Men det er ikke bare Falck som skaper reaksjoner. Det ble også furore i forlagsbransjen da nyheten om at Petter Stordalen hadde gått inn i de tre nye forlagene Capitana, Pilar og Gloria.

Spesielt forlaget Capitana, som er startet av Stordalen og den bestselgende krimforfatteren Jørn Lier Horst, er blitt beskyldt for å «skumme fløten» etter at både Horst og de to kjente krimforfatterne Tom Egeland og Tom Kristensen gikk over dit.

- Jeg har stor forståelse for at det er en sjokkartet opplevelse for forlagsbransjen. Men det er bare tre av forfatterne på høstlista til Capitana, PIlar og Gloria som er såkalte bestselgende forfattere. Resten er breddeforfattere. Og bare hos oss i Gloria har vi tre skjønnlitterære debutanter, sier Gaathaug.

- Utvalg før volum

John Thomasgaard, administrerende direktør i Norli, presiserer at han kun kan snakke for deres butikker. Ifølge Thomasgaard er alle nye norske bøker som er oppmeldt til innkjøpsordningen til kulturrådet, å finne i deres butikker.

- Vi har også sortiment i alle butikker, med nye og eldre bøker det er etterspørsel etter, og bøker som fyller ut et godt utvalg. Bredden og utvalget varierer naturligvis fra butikk til butikk, avhengig av plass og markedspotensiale, sier Thomasgaard.

- Når det kommer til kjøp av volum på enkelt titler, er det noe annet. Det er svært få titler det er behov for å kjøpe inn i store volumer av, legger han til.

Han forklarer at Norli prioriterer utvalg og bredde framfor volum på enkelte bøker.

- Det utgis flere bøker enn før mens markedet blir litt mindre år for år, sier Thomasgaard.

Kjartan Dannatt, direktør for netthandel, digital utvikling og kommunikasjon i Ark, uttaler at Ark jobber aktivt for å inkludere hele bredden av litteraturen.

- Vi har løpende dialog med de fleste forlagene i Norge og skiller ikke mellom store og små forlag. Det er en stor mengde utgivelser hvert år og vi tar inn absolutt alle bøker i nettbutikken vår, sier Dannatt, og legger til at de i tillegg tar inn en stor bredde i bøkene i butikkene, og bestiller på forespørsel.

- For Ark utgjør bestselgere en stadig mindre andel av vår bokomsetning og andelen har blitt redusert de siste åra. Det er viktig for oss å øke tilgjengeligheten til bøker for kundene våre og vi har aldri solgt et bredere utvalg av norske bøker enn vi gjør nå. Antall unike titler vi selger har økt med nærmere 40 % over de siste fem åra, sier han.