«Det er hipt å være grei igjen»

Randi Fuglehaug rapporterer fra USA.

SNILLISME:  «I Love You Man» hadde i slutten av mai spilt inn oner 70 millioner dollar. Filmen representerer bølgen av filmer om snille menn. Foto: Stella Pictures
SNILLISME: «I Love You Man» hadde i slutten av mai spilt inn oner 70 millioner dollar. Filmen representerer bølgen av filmer om snille menn. Foto: Stella Pictures Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NEW YORK (Dagbladet): Da jeg nylig intervjuet Blake Mycoskie, en ung entreprenør fra L.A. som har startet TOMS shoes, der han for hvert par sko selskapet selger gir bort et par sko til fattige barn, ville han ikke innrømme det.

Men Mycoskie, som tidligere har startet og solgt fire selskaper, og som i år kommer til å gi bort 300.000 par sko, er et eksempel på det engelskprofessor Eric G. Wilson ved Wake Forest University kaller «en ny snillhetsalder» i USA.

Det er en trend Hollywood har kastet seg på. Regissør Judd Apatow har med filmer som «Knocked Up», «The 40 Year Old Virgin» og den nyeste «I Love You, Man» slått et slag for Den Snille Mannen og sørget for at det er han som kommer først i mål. Og USA elsker det.

«I Love You Man» hadde i slutten av mai spilt inn over 70 millioner dollar, og hovedrolleinnehaver Paul Rudd, som i grunn alltid har spilt denne typen karakter, har plutselig seilt opp som en av Hollywoods «leading men».

Også på Internett herjer en ny snillhetsbølge mellom alle de sure bloggene. Nettsida OperationNice.com, som ble startet for ti måneder siden av en 28 år gammel grafisk designer som ville «skape en oase av gode vibber på nettet», får stadig flere lesere. Operation Nice linker til artikler om gode gjerninger og ber bloggerne sine, særs utypisk for mediet de opererer i, avlegge en «snillhetsed».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer