SNILLISME:  «I Love You Man» hadde i slutten av mai spilt inn oner 70 millioner dollar. Filmen representerer bølgen av filmer om snille menn. Foto: Stella Pictures
SNILLISME: «I Love You Man» hadde i slutten av mai spilt inn oner 70 millioner dollar. Filmen representerer bølgen av filmer om snille menn. Foto: Stella PicturesVis mer

«Det er hipt å være grei igjen»

Randi Fuglehaug rapporterer fra USA.

NEW YORK (Dagbladet): Da jeg nylig intervjuet Blake Mycoskie, en ung entreprenør fra L.A. som har startet TOMS shoes, der han for hvert par sko selskapet selger gir bort et par sko til fattige barn, ville han ikke innrømme det.

Men Mycoskie, som tidligere har startet og solgt fire selskaper, og som i år kommer til å gi bort 300.000 par sko, er et eksempel på det engelskprofessor Eric G. Wilson ved Wake Forest University kaller «en ny snillhetsalder» i USA.

Det er en trend Hollywood har kastet seg på. Regissør Judd Apatow har med filmer som «Knocked Up», «The 40 Year Old Virgin» og den nyeste «I Love You, Man» slått et slag for Den Snille Mannen og sørget for at det er han som kommer først i mål. Og USA elsker det.

«I Love You Man» hadde i slutten av mai spilt inn over 70 millioner dollar, og hovedrolleinnehaver Paul Rudd, som i grunn alltid har spilt denne typen karakter, har plutselig seilt opp som en av Hollywoods «leading men».

Også på Internett herjer en ny snillhetsbølge mellom alle de sure bloggene. Nettsida OperationNice.com, som ble startet for ti måneder siden av en 28 år gammel grafisk designer som ville «skape en oase av gode vibber på nettet», får stadig flere lesere. Operation Nice linker til artikler om gode gjerninger og ber bloggerne sine, særs utypisk for mediet de opererer i, avlegge en «snillhetsed».

Kanskje startet det kvelden da Barack Obama ble valgt til president, og alle plutselig ble litt hyggeligere med hverandre på gata. Kanskje er Obama-effekten at USA har fått en president som ikke er bare er snill mot dem han liker, men som også gjerne slår av en prat med kontroversielle statsledere. Kanskje er det fordi det er 40 år siden Woodstock, de tre dagene da alle visstnok var snille og delte jointene sine med hverandre.

Eller kanskje finanskrisa faktisk har gjort noe nytte for seg. Catherine Ryan Hyde, forfatter av boka «Pay It Forward», som handler om å gjøre gode gjerninger uten å vente noe tilbake, mener få mennesker gjør store endringer i livene sine når alt går bra, men at de, som hun sier til New York Times, «forandrer seg når taket faller ned».

Oppriktighet blir trendy i vanskelige tider, mener Hyde, og får støtte fra Graceann Bennett, sjef i reklamebyrået Ogilvy & Mather. Ifølge Bennett vil ikke kundene deres lenger ha de ironiske reklamekampanjene som har vært trenden i flere år. Hun mener det nå er inn å være snill.

«Operation Nice ble laget for å minne deg på at å være snill kan få deg langt» står det på nettsida deres. Det tror Linda Kaplan Thaler, forfatteren av boka «The Power of Nice», også. Undersøkelser viser at folk som kan kategoriseres som «hyggelige» ofte har lavere blodtrykk og lavere skilsmisseprosent.

Dessuten er det ikke bare spisse albuer som gjelder i arbeidsmarkedet lenger, mener hun.

Til New York Times sier Thaler at bedrifter som har én ledig stilling og mange like kvalifiserte søkere, nå gjerne velger den som virker greiest å ha med å gjøre. Så det kan tyde på at finanskrisa har ført noe godt med seg også. For det er en stund siden det å være snill var et konkurransefortrinn på Wall Street.