VAKRE ORD: Godt eksempel på en klassisk velformulert russelåttekst. 
Foto: Skjermdump/YouTube<div><br></div>
VAKRE ORD: Godt eksempel på en klassisk velformulert russelåttekst. Foto: Skjermdump/YouTube

Vis mer

Det er ikke de voksne som er mest sjokkert over russelåtene. Det er russen som er sjokkert over at de voksne bryr seg

"Vi hadde den kuleste låta som alle digga"

Kommentar

«Dere skjønner, vi er russ», begynte leserbrevet til gutta på en russebuss fra Østfold. Denne uka var de i hardt vær. Sangen de hadde bestilt som temålåt til russebussen inneholdt tekst som «skjenker deg så drita så nei blir til ja» og «Nei er ja. Voldtekt = sex når man har lyst». I leserinnlegget i Smaalenenes avis beskrev russebussguttene følelsene og tankene rundt låta: «Når vi først fikk sangen var vi i ekstase og var veldig fornøyde. Endelig fikk vi sangen vi hadde ventet lenge på (...). Men noe la vi merke til. Den var veldig drøy. (...) Men hva skulle vi gjøre? Vi var jo helt i hundre fordi låta var fengende, den var veldig på kanten og størst av alt, den var vår. (...) Vi sendte den med en gang videre til folk, og alle sa de digga den. Vår lille gruppe hadde fått en sang alle russegruppene digga. Det var virkelig tøft å være de på toppen. De kuleste.»

Så begynte avisene å ringe.

Det er snart tre år siden debatten om russebusslåtene eksploderte i offentligheten. Da var det først og fremst låtprodusenten Tix det handlet om, og låtstrofer som «Ned på kne, lille luremus» og «I kveld er det lov å være hore». Dette var altså i 2015.

To år seinere framstår Tix som et moralsk fyrtårn.

I tillegg til voldtektslåta i Østfold, ble det i forrige uke ståhei da det ble klart at en russebuss i Bergen bedrev allsang til «Er du tretten er du med, når du suger så gå ned». Også der endte det med at russebussen la seg flat. De skyldte på låtprodusentene, «dette var det vi fikk», som igjen la skylda tilbake på russen, «dette var det som ble bestilt».

«Kan ikke media bare slutte å skrive om russelåtene», får jeg høre ganske mye. «De er jo bare ute etter oppmerksomhet».

Og det er lett å kjøpe det argumentet. For hvorfor skulle de ellers lage slike låter? Vi har debattert dette i flere år, det kan da ikke være annet enn provokasjon? Generasjon prestasjon som gjør opprør før de begynner på jussen til høsten? Et siste forsøk på å hisse opp en foreldregenerasjon som synes det meste er greit? Men årets debatt viser noe annet.

Den viser at diskusjonen rundt låttekstene ikke nådde fram til de som var førstisser under «Ned på kne, lille luremus». Den viser at det har festet seg en tradisjon om at låtene skal være drøye, det er bare sånn det er. Og det viser seg at ingen, verken foreldre eller skole, har tatt debatten med dem det gjelder. Vi har snakket om og til ungdommen. Men har vi snakket med dem?

For det som først og fremst preger tilsvarene til både russ og produsenter i denne runden, er overraskelsen over at det er noen som bryr seg.

«Vi hater virkelig at folk skal tro slikt om oss», sa russebussgutta til Smaalenenes avis.

–Det er jo alle musikkprodusenters drøm å få medieomtale, men akkurat dette kunne vi vært foruten», sa produsentene Solguden og Mannen, som sto bak bergenbusslåta, på Kulturnytt.

Men hvis det ikke er for å provosere, hva er det de vil da?

Det er kanskje det vi burde bekymre oss for.