Nødvendige: Velferdsstaten trenger både statlige, ideelle og kommersielle aktører for å fremme et godt tilbud til våre barn, unge og eldre, skriver artikkelforfatteren. Foto: Frank May / NTB scanpix.
Nødvendige: Velferdsstaten trenger både statlige, ideelle og kommersielle aktører for å fremme et godt tilbud til våre barn, unge og eldre, skriver artikkelforfatteren. Foto: Frank May / NTB scanpix.Vis mer

Debatt: Velferdsprofitt

Det er ikke eierskapet til tjenesten som gjelder, men kvaliteten

En stor utfordring er at politiske føringer ikke alltid er til velferdsstatens beste

Meninger

Linn Herning, nestleder i For velferdsstaten, skriver i sin kronikk av 23. september: «Det er ingen grunn til å legge seg flat for velferdsprofitørenes juridiske tolkninger og retoriske krumspring».

Morten Nybakk, leder Arbeidsutvalget for Barn og Ungdom.
Morten Nybakk, leder Arbeidsutvalget for Barn og Ungdom. Vis mer

For undertegnede blir dette et paradoks. Er det noe som ødelegger velferdstilbudet, låser debatten eller undergraver fakta er det akkurat denne type retorikk. En stor utfordring er at politiske føringer ikke alltid er til velferdsstatens beste. Et betydelig problem er den kunstige inndeling mellom offentlige, ideelle og kommersielle virksomheter. Her er det ideologi og ikke brukerens beste som styrer.

Informasjon som sjelden framkommer er at denne sektoren er anbudsregulert. Det betyr at stat og kommune legger tjenesten ut på anbud, der aktørene konkurrerer på kvalitet og økonomi. Pris på tjenesten og økonomisk resultatet er et produkt av statens føringer. En kritikk mot økonomien er derfor en kritikk mot statens egen modell, ikke mot dem som utøver tjenesten. Gjennom anbud stilles selvfølgelig krav til lønns- og arbeidsvilkår og tjenesten blir etter inngått anbud kontrollert av flere organer med tildelt ansvar.

Velferdsstaten trenger både statlige, ideelle og kommersielle aktører for å fremme et godt tilbud til våre barn, unge og eldre. Til alle ansatte som arbeider i våre bedrifter og de som vi inngår avtaler med ønsker jeg å takke for alle de gode avgjørelsene vi tar sammen.

Sist jeg sjekket var våre barn, unge og eldre, norske eller innvandrere ikke opptatt av organisasjonsform og eierskap, men kvaliteten på tjenesten gjennom interessen for å utgjøre en forskjell.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook