Anmeldelse: Hilde Louise Asbjørnsen - «Red Lips, Knuckles and Bones»

Det er ikke måte på hva røde lepper kan gjøre!

Smektende popjazz fra Hilde Louise Asbjørnsen.

KNALLRØDE LEPPER: Den røde leppestiften er Hilde Louise Asbjørnsens «varemerke». Nå har det også inspirert til låten «Red Lips» og albumtittelen «Red Lips, Knuckels and Bones». Foto: Anna-Julia Granberg
KNALLRØDE LEPPER: Den røde leppestiften er Hilde Louise Asbjørnsens «varemerke». Nå har det også inspirert til låten «Red Lips» og albumtittelen «Red Lips, Knuckels and Bones». Foto: Anna-Julia GranbergVis mer

ALBUM: «When I put my red lips on...» synger Hilde Louise Asbjørnsen i åpningslinja på sitt nye album - fire år etter albumet med den småfrekke tittelen «Don't Stay For Breakfast». Fortsatt er det sånn at musikken og sangen hennes mest av alt framkaller en lyst til å sette seg ned i godstolen med en stor Dry Martini, shaken, not stirred eller omvendt.

Utypisk

«Red Lips, Knuckles and Bones»

Hilde Louise Asbjørnsen

5 1 6

Jazzpop m.m.

2019
Plateselskap:

Ozella Music

«Fortsetter den gode norske jazztradisjonen.»
Se alle anmeldelser

Åpningen «Red Lips» har en americana-tilnærming og er derfor utypisk for Asbjørnsens ellevte album, som gis ut av et tysk plateselskap. Med støtte fra tangentmann og medprodusent og -arrangør Anders Aarum på vokal lister hun her opp alt som kan skje når den røde leppestiften kommer på. Det er ikke så rent lite.

Femininitet

Asbjørnsen er opptatt av at femininitet og såkalte «myke verdier» er en kraft, og ikke et hinder.

- Røde lepper er et symbol på styrke og gir makt i møte med omverdenen, skriver hun i presseskrivet.

Og - det er ikke måte på hva Norges rødeste og mest kjente leppestift kan få til, heller: Komiker, revyartist, skuespiller, kabaretartist, musikalartist, låtskriver og sanger. Bokplaner har hun også.

Karin Krog

Timing er viktig i humor, og Asbjørnsen tar den med seg inn i musikken. Den er ikke minst viktig i jazzen. Hun fortsetter i tradisjonen etter sentrale navn som Karin Krog, Laila Dalseth og Nora Brockstedt og yngre profiler som Silje Nergaard og Solveig Slettahjell.

Med sin særegne frasering balanserer Asbjørnsen mellom avansert crooning, poptilnærming og mer tradisjonell jazz, det siste understøttet av tenorsaksofonist Knut Riisnæs' fine Snærvær på tre av låtene på «Red Lips, Knuckles and Bones».

Pushwagner-hyllest

Musikalsk har hun tatt en noe annen retning, mer groove- og beatbasert, der musikerne får skinne på hver sine låter. Tekstene er dessuten flyttet ut av intimsfæren og er mer kommenterende, inspirert av kunstneren og vennen Pushwagner (som sto for coveret på forrige album). Push og andre som har forlatt oss har fått en hyllest i «Pink Push Wagen»: «We're surely running out of time / Fresh proof is tumbling down in line / Our heroes leaving one by one / The moon it self will soon be gone».

Lett og lystig

Etter den taffelaktige «Never Know You To Well» følger «A Swing Of It's Own», som ble skrevet til Oslo Jazzfestivals 30-årsjubileum. «Water Wall» (med kontrabassist Jens Fossum på tilbudssiden og hele Hilde Louise Orchestra i koret) har noe «mystisk» over seg, mens «Make Some Shine» er både lett, lystig og fengende og nærmest popen på dette albumet. Både den og «Red Lips» bør få en mulighet på radioen. Lystig er også «Don't Fight The Undertow», mens «The Man Had A Gun» er mer nede.

Nøkkelspor

Lett slentrende «Lazy Afternoon» (albumets eneste cover) ble framført på NRK da Karin Krog ble innlemmet i Rockheim Hall Of Fame i 2016, mens «Return To Start» er en litt spooky mellomstasjon før en smektende «Rich» runder det hele av på dekadent vis - med en snakkesyngende Asbjørnsen («would you like a drink you've never heard of?»). Dette er et nøkkelspor også for gitarist Svein Erik Martinsen og trommeslager Hermund Nygård, og en grandios avslutning på et album som er både elegant, sensuelt, smektende og innsmigrende.

Asbjørnsen og bandet har plateslippkonsert på Nasjonal jazzscene i kveld, fredag 3. mai. Hun blir også å høre på flere festivaler i sommer.