Internasjonal fyr: Er Fredrik Skavlans storskandinaviske satsing for internasjonal for fredagstacoen? Foto: TV 2
Internasjonal fyr: Er Fredrik Skavlans storskandinaviske satsing for internasjonal for fredagstacoen? Foto: TV 2Vis mer

Skavlan:

Det er ikke rart «Skavlan» flopper på TV 2

Kan man bli FOR proff og internasjonal?

Kommentar

Det er en av de største tv-snakkisene akkurat nå: Fredrik Skavlans seertall har styrtet som en kampestein ned Mannen siden han forlot NRK til fordel for TV 2.

Og ikke bare litt.

400 000 seere har blitt borte på veien. Seertallene har falt fra program til program. Forrige uke var det bare 286 000 som så programmet lineært. Til sammenlikning: Det er marginalt mer enn det gjennomsnittlige streamingtallet på «Ex on the Beach».

Nå forventet nok ikke TV 2 at de skulle gjenta suksessen fra 2003, da programmet satt seerrekord med 1. 4 millioner seere i Norge. Eller januar 2015, da det ble sett av 1 067 000 i Norge og 2 002 000 i Sverige.

Men de forventet nok ikke at det skulle bli så stusslig.

Kan det hende at vi alle har overvurdert kraften til merkevaren Skavlan, og glemt at det var distribusjonskanalen, NRK, folk egentlig satt og så på hele denne tida?

Nå er det flere grunner til at Skavlan ikke trekker like mange seere på TV 2 som på NRK. Noen er strukturelle, noen er åpenbare. Fredagsseerne til TV 2 er unge folk som ikke nødvendigvis flokker til en fyr som har vært på NRK siden de gikk med bleier. I sendeflaten er han i skvis, som pølse i vaffel. På den ene siden: «Idol», med sin barnefamilieorienterte målgruppe. På den andre siden: «Senkveld», med sin appell til unge voksne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da nytter det ikke å komme trekkende med Josh Groban.

På NRK, derimot, kunne Skavlan flyte på seerne til «Nytt på nytt». En eldre gruppe som har satt seg godt ned i sofaen for å nyte fredagskvelden med taco og tv. Aller helst på NRK. Disse seerne er det nå Anne Lindmos oppgave å ivareta. Og hvis de får det de trenger av Anne, hvorfor skal de da gidde å svitsje til Fredrik? Seerne blir på NRK så lenge de ikke kjeder seg eller til konkurrenten lokker med noe helt eksklusivt.

Det er her Skavlan sliter aller mest.

Hittil har bookingene vært mer 2008 enn 2018. Er folk virkelig interessert i aldrende kjendisfossiler som Bon Jovi, Uma Thurman og Josh Groban? Vil de svitsje til TV 2 for å se, riktignok svært interessante, men også nokså norskukjente Gloria Allred og Ann Coulter? Jimmie Åkesson, Michael Persbrandt og Gunhild Stordalen har alle vært i stolen til Skavlan tidligere. Intervjuene kan være så proffe og fantastiske de bare vil, må se-faktoren, wow-faktoren, er borte.

Det internasjonale tilsnittet som før gjorde «Skavlan» så glamorøst, framstår nå mer eller mindre som en hemsko. I en mediehverdag der alle blir eksponert for gratis kjendisstoff hele tiden, har b-stjerner mindre appell enn før. Det skal veldig mye til før de utløser kjøpsrefleksen hos seerne. Akkurat nå ønsker de tilsynelatende det nære. Og det er der Anne Lindmo er. Hun trenger ikke å bry seg om et svensk publikum, hun kan fortelle lokale historier og fokusere på å gi seeren en illusjon av fortrolighet fra stolen på Marienlyst.

Akkurat det de som sitter i sofaen vil ha.