KOMMENTARER

Skavlan:

Det er ikke rart «Skavlan» flopper på TV 2

Kan man bli FOR proff og internasjonal?

Internasjonal fyr: Er Fredrik Skavlans storskandinaviske satsing for internasjonal for fredagstacoen? Foto: TV 2
Internasjonal fyr: Er Fredrik Skavlans storskandinaviske satsing for internasjonal for fredagstacoen? Foto: TV 2 Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Det er en av de største tv-snakkisene akkurat nå: Fredrik Skavlans seertall har styrtet som en kampestein ned Mannen siden han forlot NRK til fordel for TV 2.

Og ikke bare litt.

400 000 seere har blitt borte på veien. Seertallene har falt fra program til program. Forrige uke var det bare 286 000 som så programmet lineært. Til sammenlikning: Det er marginalt mer enn det gjennomsnittlige streamingtallet på «Ex on the Beach».

Nå forventet nok ikke TV 2 at de skulle gjenta suksessen fra 2003, da programmet satt seerrekord med 1. 4 millioner seere i Norge. Eller januar 2015, da det ble sett av 1 067 000 i Norge og 2 002 000 i Sverige.

Men de forventet nok ikke at det skulle bli så stusslig.

Kan det hende at vi alle har overvurdert kraften til merkevaren Skavlan, og glemt at det var distribusjonskanalen, NRK, folk egentlig satt og så på hele denne tida?

Nå er det flere grunner til at Skavlan ikke trekker like mange seere på TV 2 som på NRK. Noen er strukturelle, noen er åpenbare. Fredagsseerne til TV 2 er unge folk som ikke nødvendigvis flokker til en fyr som har vært på NRK siden de gikk med bleier. I sendeflaten er han i skvis, som pølse i vaffel. På den ene siden: «Idol», med sin barnefamilieorienterte målgruppe. På den andre siden: «Senkveld», med sin appell til unge voksne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer