KOMMENTARER

HELGEKOMMENTAREN VED AKSEL BRAANEN STERRI:

Det er ikke rasistisk å påpeke at mennesker er ulike

Genetisk forskning vil presentere oss for ubehagelige sannheter.

Illustrasjon: Flu Hartberg
Illustrasjon: Flu Hartberg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Det som kunne vært en kjedelig diskusjon om ordvalg i en leksikonartikkel om rasisme, har blusset opp til å bli en svært opphetet debatt om menneskeraser.

I løpet av debatten har flere beskyldt meg for å lefle med pseudovitenskap og rasisme fordi jeg i leksikonet påpekte at det er «biologiske forskjeller mellom mennesker som har bodd separert i lengre tider». Slikt er ikke gøy, men mine kritikere har gode intensjoner. Å dele mennesker inn i raser har en stygg historie.

Det er gode grunner til å unngå ordet «rase», men det betyr ikke at det behøver å være rasisme eller pseudovitenskap å gruppere mennesker genetisk. Vi finner nemlig genetisk variasjon mellom mennesker etter hvor våre forfedre kommer fra.

Det skyldes at våre forfedre bodde fraskilt i over 40,000 år, noe som ga evolusjonen tid til å gjøre oss ulike, selv om vi selvfølgelig er mye likere enn vi er ulike. En av våre fremste biologer, Glenn-Peter Sætre, mener dette viser at menneskeraser finnes.

Å kalle grupperingene raser er imidlertid problematisk, noe Sætre anerkjenner. Det skyldes selvfølgelig at inndelingen i raser har en stygg historie.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer