POPULÆR SERIE: Med rundt én million seere på hver episode, må «Mammon» kunne kalles en seersuksess. Her: Jon Øigarden og Lene Kristin Ellingsen i karakter. Foto: NRK
POPULÆR SERIE: Med rundt én million seere på hver episode, må «Mammon» kunne kalles en seersuksess. Her: Jon Øigarden og Lene Kristin Ellingsen i karakter. Foto: NRKVis mer

- Det er jo en seersuksess de luxe

Bra sesongsnitt for «Mammon».

(Dagbladet): På årets første dag hadde NRKs dramaserie «Mammon» premiere - noe om lag én million nordmenn hadde benket seg foran tv-skjermen for å se.

En knapp uke senere hadde serien mistet 80 000 seere, men tallene tok seg opp igjen i mandagens sesongavslutning.

915 000 så Peter Verås løse mysteriet om Abraham-pakten på NRK1 i går kveld. 

- Ikke nervøs Det totale seersnittet landet på 911 000, ifølge tall Dagbladet har fått tilsendt fra NRKs analyseavdeling. Det er dramasjef Ivar Køhn strålende fornøyd med:

- Dette er kjempebra. Det er ikke noe annet å si enn at det er kjempefint, jubler Køhn.

- Vi opplever at seertallene har holdt seg veldig jevne og stabile, og vet at «Mammon» er blant de mest sette på nett og opptak etterpå. Vi har også sett at vi har hatt en markedsandel på rundt 50 prosent under hver episode. At seertallene i går er noe lavere gjør meg ikke nervøs, jeg opplever ikke det som at seerne har mistet interessen underveis, sier Køhn.

TV-ekspert Jarle Thalberg i mediebyrået Carat har vanskelig for å si noe negativt om «Mammon»:

- Det er jo en seersuksess de luxe med de seertallene. Det er vanskelig med gode seertall på dette formatet, slike serier sees ofte via streaming eller i opptak. At NRK har samlet én million for å se «live tv», at de sitter og ser programmet samtidig, er fantastisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Neste blir bedre Det er allerede kjent at «Mammon»-tilhengere får se mer Peter Verås og co. For det blir en ny sesong av brødrene Eriksens spenningsserie. Den avgjørelsen ble tatt lenge før dramasjefen hadde tilgang på seertall fra sesong én, men han legger ikke skjul på at suksesstempelet hjelper på.

- Vi begynte det arbeidet i sommer, men det er klart at det at programmet har blitt en suksess, stiftet den beslutningen, sier Køhn.

Han tror også at «Mammon»-interessen vil vedvare, når sesong to går på lufta om rundt to år.

- Absolutt. Nå har vi gjort en «Mammon» som blir veldig bra, neste vil bli enda bedre.

Dagbladet har gjort endringer i den opprinnelige saken, da de seertallene Dagbladet først mottok fra NRKs analyseavdeling var basert på ulike måter å måle seertall på, og dermed ikke kunne sammenliknes.