PENSJONSBOME: Må de over til innskuddsbasert? Heve pensjonsalderen betraktelig og ta piruetter til de er 67? Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
PENSJONSBOME: Må de over til innskuddsbasert? Heve pensjonsalderen betraktelig og ta piruetter til de er 67? Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

Det er Kinas skyld

Operaen, Nationaltheatret og de andre teaterinstitusjonene holder på å kveles av pensjonsutgifter. Kina og Europa har skylda.

Kommentar

470 millioner i udekkede pensjonsforpliktelser. Den norske opera og ballett innrømmer at hadde de vært et privat selskap, ville de meldt seg selv konkurs. Situasjonen er omtrent like elendig på Nationaltheatret. Der har pensjonsforpliktelsene økt med 50 millioner på ett år. Også en rekke andre teaterhus rundt om i landet melder om samme problemer. Hva er det som skjer? Har bedagelig anlagte, dekadente kunstnerne fått sydd pensjonsputer under armene?

Pensjonkrisa har vært tema for arbeidsgiver og interesseorganisasjonen Norsk teater og orkesterforening i flere år. Mens Norge har blitt rikere og rikere, har pensjonsforpliktelsene økt kraftig. Dermed har teaterhusene blitt fattigere og fattigere. I alle fall på papiret.
På begynnelsen av 90-tallet var pensjoner billig. Da var rentene høye, og lønnsveksten lav. Altså este pensjonsfondene som en bolledeig.

Det siste drøye tiåret er bildet snudd fullstendig på hodet. Kinas vekst har ført til etterspørsel av olje, og dermed høy lønnsvekst. Billige importvarer har gitt lav inflasjon, og sammen med krisa i Europa har det ført til lave renter. Det har vært deilig å være nordmann, men maksimalt ugunstig å være norsk pensjonsfond.

Operaen har tilsynelatende en hinsides gunstig ordning for sine ansatte. Men kan vi forvente at noen ofrer all sin tid for å utdanne seg til ballettdansere, dersom de ikke er sikret en skikkelig pensjon når kroppen og tåspisskoene er utslitt ved 40-årsalderen? Sangsolister og korsangere kan pensjonere seg når de er henholdsvis 52 og 56 år. For noen er da stemmen "brukt opp" - for andre ikke.

Dessverre er også operaen penger brukt opp. De måtte ha kuttet dramatisk i aktiviteten skulle de tatt fullt høyde for pensjonsutgiftenes innhogg i budsjettene.

Som andre statlige bedrifter har teaterhusene ytelsesbaserte pensjonsordninger, det vil si at de ansatte får to tredjedeler av gjeldende årslønn. Må de over til innskuddsbasert? Heve pensjonsalderen betraktelig og ta piruetter til de er 67? Pensjonene må nok justeres noe, men det er ingen grunn til at de teateransatte skal selge seg for billig når kulturdepartementet nå krever vurdering av alternative pensjonsordninger.

For er det én ting som er sikkert, så er det at de lysende økonomiske tidene i Norge ikke vil være like lyse for all framtid. Renta skal bli høyere, og lønnsveksten kan ikke fortsette. Da vil det bli mer levelig å utbetale pensjoner.