Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Det er lett å glemme at alt må lages for hånd

Norsk «Uncharted 2»-skaper svarte i nettmøte.

||| (Dagbladet.no): I dag slippes «Uncharted 2: Among Thieves» til store forventninger hos publikum etter strålende anmeldelser - blant annet en sekser her i avisa.

I spillstudioet Naughty Dog har det vært jobbet hardt med spillet i rekordkorte to år, og resultatet er et av de mest grafiske enestående spillene på markedet i dag.

Mye av det kan vi takke nordmannen Pål-Kristian Engstad for. Han har vært ansvarlig for grafikkprogrammeringen i både «Uncharted 2: Among Thieves» og forgjengeren «Uncharted: Drake's Fortune».

Etter en velfortjent ferie på Hawaii etter spillets ferdigstillelse, har Engstad nå tid til å svare på spørsmål om hvordan det har vært å jobbe med spillet - også fra deg.

Han stiller nemlig opp til nettmøte torsdag ettermiddag, så sørt for å sende inn dine spørsmål i bunn av artikkelen.

Fra Funcom til California
- Hvordan endte du opp hos Naughty Dog, og hva gjør du der nå?

- Etter å ha jobbet med Funcom i Oslo (95-96), og noen stint ved Intermetrics og Squaresoft begynte jeg i Naughty Dog i november 1999. Jeg ble ansatt som grafikkprogrammerer, og vi lagde «Jak & Daxter: A Precursor Legacy» og «Jak 2» for PlayStation 2. Etter det dannet jeg ICE-teamet med Mark Cerny, og etter at det teamet var godt i gang gikk jeg tilbake til spill-utvikling i «Uncharted: Drake's Fortune» og «Uncharted 2: Among Thieves», sier Engstad til Dagbladet.no.

- Hva har din rolle vært på «Uncharted»-spillene?

- Jeg er lederen for grafikken på programmeringssiden. Det vil si at jeg overser og leder teamet som programmerer alle systemene som må til for å få det visuelle. Dette er en stor utfordring, for dagens krav er skyhøye! Det er lett å glemme at alt som vises på TV-skjermen må lages for hånd, sier Engstad, og utdyper:

- Hver eneste regndråpe, hvert eneste snøfnugg, alle detaljene du ser, detaljene på vegger og tak, hårstrå, gress, vann, reflesjoner, skygger - alt sammen blir programmert til å bevege seg så det ser ut som det gjør i virkelighenten - mennesker er utrolig flinke til å se om det noe som galt. Og ikke nok med det, vi prøver å gjøre dette på et spillkonsoll som koster mye mindre enn en personlig datamaskin, så det betyr at vi må utnytte maskinen på best mulig måte for å skvise ut det maksimale av hardwaren.

- Gode anmeldelser gir ny energi
- Hvordan er det å jobbe med en så profilert spillserie?

- Det har vært veldig gøy og utrolig lærerikt. Samtidig har det vært veldig krevende, og et stort arbeidspress. Men det har også vært svært hjelpsomt - vi hadde to beta-perioder der folk kunne sjekke flerspill-delen, noe vi fikk veldig god tilbakemelding fra. Det har gjort at vi har kunnet forbedre spillet, noe  vi er veldig takknemmelige for.
 
- ... og hvordan har stemningen vært på huset etter de glimrende anmeldelsene som tikket inn?

-Det har gått helt over forventningene våre! Det er vanskelig å se på sitt eget arbeid i nøytralt lys, og man blir opphengt i detaljer som kanskje bare vi ser - men når man får en til de grader bra kritikk, gjør det veldig godt. Alle de lange timene som vi strevde med å få til dette spillet blir fort glemt og det gir ny energi til de neste spillene våre.

- Det har jo vært en voldsom debatt over karaktergivingen av «Uncharted 2» i Norge - har du fulgt denne debatten?

- Det er noen som sier at det vil alltid være en person av ti som av en eller annen grunn rett og slett ikke liker deg. Ikke bruk tid på den ene, men konsentrer deg om de ni andre! Alle må få ha lov til å ha sin egen mening, sier Engstad, og fortsetter:

- Så lenge folk skjønner at dette i stor grad handler om smak og behag, er det helt greit. Det eneste jeg reagerer på er når journalister setter for mye verdi på sine egne ønsker isteden for å spørre seg selv hva «folk flest» ønsker seg i et spill. Man skal jo drive forbrukerveiledning, og det betyr vel at man må sette forbrukerne i forsetet.

- Hadde veldig mye å forbedre
- Hva har de største utfordringene vært i utviklingen av «Uncharted 2»?

- Hele produksjonen var den største utfordringen. Vi hadde mindre enn to år på å lage «Uncharted 2», og selv om vi hadde et godt grunnlag fra «Uncharted: Drake's Fortune», hadde vi veldig mye å forbedre på. Da vi ble enige om at vi skulle legge til co-op og flerspill, i tillegg til å lage en enspillerkampanje som var lengre og mere intensiv enn det første spillet, trodde jeg at vi måtte komme til å forlenge utgivelsesdatoen. Men med ekstra folk og masse arbeid så gikk det jo bra, sier Engstad.

Og på når det kom til å skape grafikken i spillet var det utfordringer, forteller han:

- Vår største utfordring var å få spillet til å kjøre i 30 bilder per sekund, uansett hvor mange eksplosjoner og spesialeffekter vi har på skjermen. Dette gjorde at vi måtte bruke SPE-ene på CELL-chipen til langt mere enn vi gjorde på «Uncharted: Drake's Fortune», og vi visste ikke om dette var mulig i praksis før et par måneder før utgivelsen ... men jaggu tror du ikke det gikk bra det også.

HOLDER TIL I CALIFORNIA: Pål-Kristian Engstad er ansvarlig for grafikkprogrammeringen i Naughty Dog. Foto: PRIVAT
HOLDER TIL I CALIFORNIA: Pål-Kristian Engstad er ansvarlig for grafikkprogrammeringen i Naughty Dog. Foto: PRIVAT Vis mer

Svarte i nettmøte!
Torsdag klokka 18.00 svarte Pål-Kristian Engstad  på dine spørsmål om «Uncharted 2: Among Thieves», hvordan det er å jobbe i den amerikanske spillindustrien, eller andre ting du måtte lure på.

FLYTTER STADIG GRENSER: Mye av jobben til Engstad er å hele tiden sørge for at man klarer å hente mer kraft ut av PS3-maskinen. Foto: SCANPIX
FLYTTER STADIG GRENSER: Mye av jobben til Engstad er å hele tiden sørge for at man klarer å hente mer kraft ut av PS3-maskinen. Foto: SCANPIX Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling