||| (Dagbladet.no): I dag slippes «Uncharted 2: Among Thieves» til store forventninger hos publikum etter strålende anmeldelser - blant annet en sekser her i avisa.I spillstudioet Naughty Dog har det vært jobbet hardt med spillet i rekordkorte to år, og resultatet er et av de mest grafiske enestående spillene på markedet i dag.
Mye av det kan vi takke nordmannen Pål-Kristian Engstad for. Han har vært ansvarlig for grafikkprogrammeringen i både «Uncharted 2: Among Thieves» og forgjengeren «Uncharted: Drake's Fortune».
Etter en velfortjent ferie på Hawaii etter spillets ferdigstillelse, har Engstad nå tid til å svare på spørsmål om hvordan det har vært å jobbe med spillet - også fra deg.Han stiller nemlig opp til nettmøte torsdag ettermiddag, så sørt for å sende inn dine spørsmål i bunn av artikkelen.Fra Funcom til California- Hvordan endte du opp hos Naughty Dog, og hva gjør du der nå?
- Etter å ha jobbet med Funcom i Oslo (95-96), og noen stint ved Intermetrics og Squaresoft begynte jeg i Naughty Dog i november 1999. Jeg ble ansatt som grafikkprogrammerer, og vi lagde «Jak & Daxter: A Precursor Legacy» og «Jak 2» for PlayStation 2. Etter det dannet jeg ICE-teamet med Mark Cerny, og etter at det teamet var godt i gang gikk jeg tilbake til spill-utvikling i «Uncharted: Drake's Fortune» og «Uncharted 2: Among Thieves», sier Engstad til Dagbladet.no.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger