Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

«Det er litt London/Berlin-følelse over Oslo akkurat nå»

Musikksalget stuper. Konsertbransjen blomstrer.

(Dagbladet.no): Platebransjen er som kjent i krise. Det er foreldregenerasjonen som står for den største delen av det norske platesalget, kunder under tretti foretrekker å kjøpe musikk på internett eller laster låtene ned ulovlig.

På tross av et stupende platesalg har Norge, og særlig Oslo, har årets konsertvår vært blant de beste noensinne. Statistisk Sentralbyrås kulturbarometer fra 2004 viste også at konserter med populærmusikk er det som har økt mest i omsetning de siste årene.

Men hvordan vet konsertstedene hva de skal booke når salgstallene ikke lenger indikerer hva som egentlig er populært?

Indieband

- Denne bransjen har alltid gått i bølger, og i den syklusen vi er i nå er live-scenen veldig hot. For en del siden var det mye klubbing, nå skal publikum høre på indie. Heldigvis er det indiebandene som er ute og turnerer for tiden, forteller Rockefellers Bo Hustoft til Dagbladet.no.

Rockefeller, med sin kapasitet på 1300 publikummere, har holdt flere utsolgte konserter denne våren. Konserter med artister som nødvendigvis ikke har solgt så mye plater.

Ifølge plateselskapet VME hadde Joanna Newsom solgt rundt 1700 eksemplarer av sisteplata «YS» da hun spilte på Rockefeller lørdag.

- Det vi ser er at noen publikumssegmenter ikke alltid handler over disk i Norge og heller kjøper plater på nett. Dette gjelder særlig det musikkinteresserte yngre indiepublikummet. En god del indie har mørketall der det er vanskelig å vite hvor mange eksemplarer som egentlig finnes i norske hjem. Dette indiepublikumssegmentet er interessant fordi de bruker penger og går på konsert. Andre sjangre har ikke alltid like stort konsertpublikum.

UTSOLGT: Amy Winehouse spilte for et utsolgt Rockefeller i januar. Foto: Frank Karlsen
UTSOLGT: Amy Winehouse spilte for et utsolgt Rockefeller i januar. Foto: Frank Karlsen Vis mer

Ifølge Bo er det indie- og metalpublikummet som er de mest trofaste publikummerne. Men med hvordan vet de hva de skal booke med så høye mørketall?

Agentene er viktig

- Vi jobber mye via de norske agentene, det sitter veldig mye kompetanse i det leddet. Vi bruker kilder i plateselskaper og platebutikker, og finner selvfølgelig en del temperaturmålere på nettet: anmeldelser på f.eks Pitchfork og Village Voice, toppselgerlista på Insound. Du trenger ikke å ha vært anmeldt i VG og Dagbladet eller blitt spilt på radio for at folk skal komme på konsert, forteller Bo.

Torgeir Gullaksen har jobbet som agent i Goldstar i mange år, han mener at salgstall aldri har vært premisset når han har booket band.

- Vi bruker teft. I alle de årene jeg har holdt på har jeg aldri fulgt VG-lista eller Hit-40, jeg har gått etter helt andre kriterier, sier han.

Analyse

Plateselskapenene jobber tett med agentene i bookingen. Joakim Haugland i VME mener at gode konserttider viser at ulovlig nedlasting ikke er et så stort problem i Norge som mange tror.

- I Norge kan man nesten alltid si hvor mange som kommer til å komme på konsert. Det er en analyse man gjør over salg, presse- og MySpace-interesse. I USA tror jeg derimot at det er et gigantproblem at man ikke vet hva man skal booke, sier Haugland.

image: «Det er litt London/Berlin-følelse over Oslo akkurat nå»

- Vi booket Arcade Fire til Garage i 2005 bare for å sette standarden, sier han.

Da hadde kanadierne solgt 6-700 plater på import på Platekompaniet. To år senere solgte de ut Sentrum Scene.

Stor musikketterspørsel

- Jeg har en teori på at selv om salsgtallene går ned, er det flere band som kommer opp. Det er sykt mange undergrunnsband som har poppet opp den siste tiden, forteller Jonas Thire, bookingansvarlig på Garage i Oslo.

Han mener at Norge har blitt mer tilgjengelig de siste årene.

- Det skjer mye i byen nå. Det er gøy. Det begynner å bli en Berlin-London-feeling på Oslo. Norge har blitt satt mer på kartet de fem siste årene. Det har alltid vært mer buzz rundt Sverige, men så var det noe som skjedde og band i mellomsjiktet begynte å komme til Norge.

Han mener at selv om salgstallene stuper, er det like stor etterspørsel for musikk som før.

- Man merker at det er utrolig mye band der ute, mener han.

Vanskeligere levekår i resten av Norge

- Livescenen går mye bedre nå fordi det er det artistene tjener penger på. For dem har livejobbinga blitt veldig viktig, forteller Monica Larsson, daglig leder i Norsk Rockforbund, til Dagbladet.no.

Hun er glad for at det går bra med klubbene i Oslo, men mener at klubbscenene har vanskeligere levekår i resten av Norge.

- De sliter. De gode tidene er et tveegget sverd, vi er bekymret for at artisthonorarene gjør at bransjen sager over greina de sitter på, advarer hun.

Joanna Newsom harpet seg på lørdag.
Sufjan Stevens skapte billettfurore i fjor.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media