DEBATT

Debatt: Skole

Det ER mulig å redusere mobbing i skolen!

Nye tall viser at i samtlige skoler som har deltatt i Læringsmiljøprosjektet, har andelen elever som opplever mobbing gått ned. Det går altså an å redusere mobbing i skolen.

IKKE I MÅL: Det er all grunn til å glede seg over resultatene fra Læringsprosjektet, men målet er ikke nådd før alle barn og unge i barnehage og skole har et trygt og godt læringsmiljø, skriver innsenderen. Foto: NTB Scanpix / Shutterstock
IKKE I MÅL: Det er all grunn til å glede seg over resultatene fra Læringsprosjektet, men målet er ikke nådd før alle barn og unge i barnehage og skole har et trygt og godt læringsmiljø, skriver innsenderen. Foto: NTB Scanpix / Shutterstock Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Dagsrevyen hadde 12. september et innslag der forskning igjen viser at vi ikke lykkes med å redusere mobbetallene. Dette til tross for at vi nå, mer enn noen gang, har mye kunnskap og forskning på området. I tillegg har det vært mye oppmerksomhet og ulike innsatser på feltet.

De siste åra har det blitt forsket mye på mobbing, både i Norge og internasjonalt. Vi vet mye om mulige motiver for mobbing, risikofaktorer, konsekvenser av å bli mobbet, og tiltak og strategier for å avdekke, stoppe og forebygge mobbing. Likevel lykkes vi ikke med å redusere tallene og gjøre hverdagen bedre for barn og unge.

Professor Sigrun Ertesvåg på Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger skriver i en kronikk i Aftenposten 14. oktober at en årsak til at mobbetallene ikke går ned kan være at vi ikke i stor nok grad bygger arbeidet på kunnskapsbasert forskning om hva som virker i arbeidet mot mobbing. Problemet er ikke at vi ikke har nok kunnskap om hva vi skal gjøre. Problemet er at vi ikke i tilstrekkelig grad benytter denne kunnskapen i praksis.

Kunnskapsdepartementet publiserte 1. november en evaluering av Læringsmiljøprosjektet, som er en del av regjeringens nasjonale satsing for å redusere mobbing ved skoler som har hatt høye mobbetall over tid. Evalueringen, som er gjort av NTNU Samfunnsforskning, viser at skoler som deltar i prosjektet får en signifikant reduksjon i antall elever som oppgir at de blir mobbet på skolen. Dette er hovedfunnene i evalueringen:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer