KOMMENTARER

Det er noe som skurrer i reklamesamarbeidet mellom Aftenposten og Statoil

Oljepenger. 

Aftenposten-reklame: Men er den tydelig nok merket? Foto: Faksimile
Aftenposten-reklame: Men er den tydelig nok merket? Foto: Faksimile Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Du har sikkert fått den opp i Facebook-feeden. Videoen av Trond-Ola (25): «La oljen ligge, og sats mer fornybart! – Trond-Ola (25) utfordrer Statoil». Ved første øyekast ser videoen ut som en Aftenposten-video, ved nærmere øyesyn blir det mer åpenbart at dette er snakk om reklame. Tydeliggjort gjennom hashtagene #ungeråd og #annonsørinnhold.

Ifølge bransjebladet Journalisten har Statoil betalt Schibsted, og herunder aviser som Aftenposten, Fædrelandsvennen og Bergens Tidende, millioner for høstens profilkampanje «Når gode råd er unge». I tillegg til Facebook-kampanjen har Statoil kjørt merket kommersielt innhold på avisenes nettsider. Aftenposten og Statoil har også samarbeidet om debattmøter, der unge kan stille (kritiske) spørsmål til Statoils virksomhet. Målet er, etter alt å dømme, å få unge til å diskutere. Til å diskutere klima, til å diskutere Statoil.

Og at de skal føle seg hørt i et av vår tids mest brennbare politiske spørsmål, klimaspørsmålet.

Om de faktisk blir hørt, er en annen sak.

I utgangspunktet er ikke konseptet så problematisk. Som avisenes journalistikk har forandret seg i møtet med nettmediene, har også reklame endret seg i takt med de teknologiske muligheter som fins. Så lenge såkalt betalt kommersielt innhold, annonsørinnhold, er tydelig merket, er det akseptert av Pressens Faglige Utvalg og Vær varsom-plakaten. Men den er også tydelig: «Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold», står det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer