KAN IKKE VITE: Det blir absurd om jeg som cismann skal pårope meg retten til å vite hvordan det er å være ciskvinne. Det er like absurd at Jaquesson påroper seg retten til å bestemme at kjønnet tildelt ved fødselen er det eneste som stemmer og at personer som mener noe annet er psykisk syke, skriver innleggsforfatter. Foto: Ink Drop / Shutterstock / NTB Scanpix
KAN IKKE VITE: Det blir absurd om jeg som cismann skal pårope meg retten til å vite hvordan det er å være ciskvinne. Det er like absurd at Jaquesson påroper seg retten til å bestemme at kjønnet tildelt ved fødselen er det eneste som stemmer og at personer som mener noe annet er psykisk syke, skriver innleggsforfatter. Foto: Ink Drop / Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Feminisme og transpersoner:

Det er nok nå

Jeg kan aldri vite hvordan det oppleves å være en transperson og det kan heller ikke Kari Jaquesson eller andre cispersoner.

Meninger

Kanskje Kari Jaquesson prøver å være ironisk, når hun i Dagbladet 24. juli skriver et innlegg med tittelen «Mann kan ikke bli kvinne»? Det høres i hvert fall mistenkelig likt ut som et sitat av Simone de Beauvoir, en av feminismens og eksistensialismens største tenkere. I Det annet kjønn opprinnelig utgitt i 1949 skriver hun: «Man er ikke født kvinne, man blir det».

I Det annet kjønn beskriver Simone de Beauvoir hvordan kvinner ofte blir definert ut ifra mannen. På hennes tid var det selvsagt mer ekstremt enn i dag. Likevel er det ting som tyder på at dette fortsatt eksisterer. Prøv selv! Tegn en strekmann … fint, en strekmann. Nå tegn en strekdame … Har strekdamen kjole og/eller langt hår? Det er poenget.

Strekmannen er sannsynligvis standarden, uten noen egenskaper som tilsier at kjønnet på streken er mann. Strekmannen må gå med kjole eller lignende for at vi skal skjønne at det er snakk om en dame. Og ved å sette en kjole på strekdamen tillegger vi også denne streken egenskaper som samfunnet vårt har bestemt er kvinnelige.

Det skal mye til for å argumentere for at kvinner har en medfødt interesse for kjoler, sminke, rosa eller popmusikk, samtidig som det er like vanskelig å argumentere for at menn har en medfødt interesse for dataspill, korte hårsveiser eller svart kaffe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En stereotypisk moderne kvinne og mann er interessert i disse tingene, men det betyr ikke at det er medfødt. På tidspunkter i historien så har menn brukt skjørt, rosa var en «guttefarge» og dataspill var noe begge kjønn var interessert i. Det er vårt samfunn som sosialiserer mennesker til å dele verden inn i «gutte» og «jente» ting.

Det er deler av det vi prater om når vi sier at kjønn er en sosial konstruksjon. Vi vet ikke 100 % hva som er medfødt og hva som er den sosiale konstruksjonen av kjønn. Derfor må det en god del til før det kan aksepteres at noe tilhører de biologiske tildelte kjønnene.

Kanskje er de fleste jenter fra naturens side mer interessert i dukker, og gutter mer interessert i biler. Det gjør det ikke til en universell lov, da det helt klart er mange gutter som ikke er interessert i biler, eller jenter i dukker, så det er fortsatt en sosial konstruksjon.

Jeg kan aldri vite hvordan det oppleves å være en transperson og det kan heller ikke Kari Jaquesson eller alle andre cispersoner (cis, betyr, kjønnsidentitet er lik kjønnet tildelt ved fødselen). Det vi kan gjøre er å empatisere med transpersoner, prøve å forstå deres indre kamp. Prøve å forstå hvordan det er å bli møtt med hets i offentligheten så ofte som de gjør.

Det blir absurd om jeg som cismann skal pårope meg retten til å vite hvordan det er å være ciskvinne. Det er like absurd at Jaquesson påroper seg retten til å bestemme at kjønnet tildelt ved fødselen er det eneste som stemmer og at personer som mener noe annet er psykisk syke.

For å dra det enda et steg videre, så kan en bruke denne absurde «logikken» med et tankeeksperiment om seksualitet: «Jeg ble født homofil, i mitt samfunn er en enten født homofil eller bifil, heterofile eksiterer ikke, de er bare psykisk syke bifile». I dette teoretiske samfunnet er det homofil og bifil som er standarden, det betyr ikke at heterofile ikke eksiterer, de har bare ikke innsikt i hvordan det oppleves å være heterofil.

Tonje Gjevjon spør hvorfor Stortinget ikke inkluderte kvinneorganisasjoner når de vedtok loven om juridisk kjønn i 2016. Nå kan ikke jeg gå inn i hode på våre stortingspolitikere for å se hva de tenkte, men det er nok fordi de hadde den oppfatningen at dette ikke hadde noe med kvinneorganisasjoner å gjøre.

Diskursen var mer rettet mot transpersoners rettigheter, det blir nok da mer naturlig å høre med organisasjoner som jobber med transpersoner og deres psykiske helse. Det er disse personene som kan fortelle noe om hvordan livet som transperson oppleves. Ciskvinner i kvinneorganisasjoner kan selvsagt sette seg inn i hvordan det oppleves på et teoretisk og empatisk plan, men de har likevel ikke en personlig erfaring med å være trans.

Gjevjon er opptatt av muligheten for at mindreårig jenter nå skal måtte dusje i samme garderobe som «selvidentifiserte kvinner med mannlig kjønnsorgan».

Ofte ser jeg jentebarn som er med faren sin inn i herregarderoben. Vanlig er det også at kvinner tar med seg guttebarn i damegarderoben. Skal vi gjøre det også til et problem? Det går an å lage alternativer, slik som garderober og dusjer uavhengig av kjønn, eller privatgarderober for personer som ikke føler seg bekvem sammen med andre personer. Å fremstille debatten som om det eneste alternativet er at vi enten deler garderober og dusjer inn i biologisk kjønn, eller har 100 prosent frislipp på hvilken garderobe en kan gå inn i blir vel litt svart-hvitt?

Denne debatten har blitt teoretisk og ideologisk full av eksempler som sjeldent skjer. Vi har mistet fokus på det som faktisk er problemet. At transpersoner unngår å dra til treningshaller, svømmehaller eller lignende, fordi det er en stor psykisk påkjenning å bli konfrontert med den bastante inndeling av samfunnet.

At vi som samfunn ekskluderer mennesker fra å gjøre daglige aktiviteter, fordi de daglig må ta stilling til om de skal bruke herre- eller dametoalettet. Det holder nå.