Debatt: Sjokolade og nostalgi

Det er på tide å snu, Freia

Nå er det på tide å se seg tilbake, Freia. Snu nå - mens det ennå er tid!

FRITT FRAM FOR SJOKOLADE: 28. april 1950 var sjokoladerasjoneringen etter andre verdenskrig over, og sjokoladebutikkene i Oslo kunne igjen tilby fristelser fra blant andre Freia. Nede til høyre i sølvpapir ligger klassikeren Lohengrin, som nå er truet. Foto: NTB Scanpix
FRITT FRAM FOR SJOKOLADE: 28. april 1950 var sjokoladerasjoneringen etter andre verdenskrig over, og sjokoladebutikkene i Oslo kunne igjen tilby fristelser fra blant andre Freia. Nede til høyre i sølvpapir ligger klassikeren Lohengrin, som nå er truet. Foto: NTB ScanpixVis mer
Meninger

Norsk kulturarv kommer i mange former. Fra de langstrakte fjorder til de høye fjell. Fra laftede hus i Hallingdal til by-villaer i Oslo. Felles for dem alle er at vi elsker dem, akter dem, holder ved dem og viser dem fram for hele verden.

SJOKOLADEELSKER: Adrian Wilhelm Kjølø Tollefsen.
SJOKOLADEELSKER: Adrian Wilhelm Kjølø Tollefsen. Vis mer

Kulturarv er så meget, så er også sjokolade. I 1911 var det premiere på Richard Wagners opera «Lohengrin», og Freia hadde eneretten på sjokoladesalg. Arkitekt Henrik Bull formga til denne forestillingen den mest utsøkte sjokolade noen gang laget, nemlig Lohengrin. En mørk sjokolade på 34 gram fylt med utsøkt romkrem, en av de aller beste.

Freia, som i dag eies av Mondelez, sier at salget svikter og produksjonen må avsluttes. Samtidig melder Coop om fordobling av salget, og de øvrige kjedene melder at salget slett ikke daler. Det produseres både amerikanske, svenske, sveitsiske - og norske - sjokolader. Japp er slett ikke norsk, den er svensk. Toblerone er fra Sveits, Daim er også fra Sverige. Eksemplene er mange. Andre produkter, som vingummi og Oreo-kjeks, har funnet veien inn i sjokoladene etter at Mondelez overtok.

Vi skal vokte og forvalte sjokoladearven, vi skal kjøpe de riktig gode og nyte dem med andakt. Vi kan ikke akseptere at kjære produkter forsvinner og byttes ut med andre lands sjokolader, samtidig som man forpurrer det som er igjen av norsk sjokolade med vingummi og kjeks.

Det hviler en «snik-internasjonalisering» over Freias strategi. Til slutt sitter vi igjen med de samme få masseproduserte sjokoladene verden over. I 2050 sitter vi kanskje og «nyter» en «norsk sjokolade» produsert i Texas. Den norske ganen har ikke mye å glede seg til.

Navnet Freia er for øvrig en omskriving av gudinnen Frøyas navn. Frøya, gudinne i Åsgård, var av en gudeætt kjent for handel og fred. Frøya var selveste kjærlighetsgudinnen, men også gudinne over døden. Hun var udødelig.

Slik sett bærer Freia en tusenårig kulturarv ikke bare i produktene, men også i navnet. Freia undervurderer folkesjelen, hva vi tror på og hva vi setter pris på. Lohengrin er en del av denne folkesjelen.

Det er på tide å snu, Freia. Hvis ikke fortjener dere verken deres stolte navn eller gode rykte som en seriøs kulturbærer.

Og hva skjedde med Frøya? Hun var slett ikke udødelig, hun gikk under i ragnarok.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.