- Det er som å bli flådd levende

Ine Jansen og Trond Espen Seim som «Helikopter»-foreldre.

(Dagbladet): «Helikopter» er en beksvart komedie om hvordan stadig flere av oss lever livene våre, med overdreven beskyttelse og kontroll på barna, voldsomt søkelys på sikkerhet, sunnhet og korrekt levemåte.

Dagens foreldre - Det er et stykke som jeg tror veldig mange vil kjenne sig igjen i, sier Ine Jansen som spiller en moderne, vellykket mor med de beste og mest politisk korrekte intensjoner.

Sannsynligvis ikke ulik deg og andre i ditt nabolag.

Teaterstykket hadde premiere i går kveld, og tittelen henspeiler på foreldre som henger som helikoptre over sine barn: de tilrettelegger, kjører, henter, engasjer og overvåker sitt avkom - i den tro at de gjør det rette.

- Langt ifra sjarmerende - Vi spiller ekstremutgaven av oss selv. Jeg kjenner meg absolutt igjen. Stykket handler om hvordan vi lever, behandler våre barn - og blir sett på med øyne fra en annen kultur, sier Jansen.

- Det er som å bli flådd levende.

- Stykket er langt ifra sjarmerende. Vi viser fram sider av oss selv som lukter mest vondt, legger skuespiller Trond Espen Seim til.

Livet snudd på hodet Familien i stykket bor i et dyrt, miljøvennlig hus: De spiser økologisk kjøtt, har de beste hensikter, kjører sikker bil og (over)beskytter barna.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I nabohuset bor ugandiske flyktninger, som har opplevd krigens grusomheter.

I møtet med naboene konfronteres familien med sin egen livsførsel - og  det vellykkede ekteparet får brått livet snudd på hodet. Helikopter er en skarp og satirisk kommentar på hvordan vi i den vestlige rike verden lever livene våre.

«Lært hjelpeløshet» - Vi har fått hjelp av psykolog og blitt kjent med begrepet «lært hjelpeløshet», en tilstand vi foreldre setter barna i, sier Jansen.

Både Seim og Jansen er småbarnsforeldre og er skeptisk til hvordan foreldre i stadig større grad skal sikre barna.

- Faller et barn av en huske, så spretter det dobbelt så høyt fordi underlaget er beskyttende mykt. Ok, det er greit å bruke sykkelhjelp, men skal vi ha gps-armbånd på barna så vi hele tida vei hvor de er? spør Seim.

Trygghet og big business - Trygghet. Det gjennomsyrer hele samfunnet og er blitt big business. Tenk på alle produkter vil tilbys og firmaer som tjener på dette - at vi skal stadig føle oss trygge og gjøre det rette, sier Seim og tenker på store biler, sikkerhetsalarmer, det vi spiser, hvordan vi trenger og lever og pusher våre barn til å ha en haug med aktiviteter.

Teaterinstruktør og skuespiller Cecilie Mosli har regien på stykket.

 Det er skrevet av australske Angela Betzien. Versjonen av Helokopter er lagt til et villastrøk i Oslo. Familiens fjortissønn Jack spilles av Jonas Strand Gravli og Kingsford Siayor spiller den ugandiske naboen Thomas. 

VELLYKKET: Trond Espen Seim og Ine Jansen er vellykkede 40-åringer - tilsynelatende, i hvert fall. Sønnen Jonas Strand Gravli i bakgrunnen. Foto: Anders Grønneberg
HELE ENSEMBLET: Lørdag 10. oktober har denne gjengen premiere på Nationaltheatret, fra høyre: Ine Jansen, Trond Espen Seim, Jonas Strand Gravli og Kingford Siayor. Foto: Anders Grønneberg
VILLAVAKKERT: Et vakkert designerhjem, på Nordberg, eller på Bekkelaget, eller på Frogner, kanskje. Trond Espen Seim, Ine Jansen og sønnen Jonas Strand Gravli får besøk av Kingford Siayor. Foto: Anders Grønneberg
REGISSØREN: Cecilie Mosli har regi på stykket, som hun bl.a. sier dette om: - Det handler om en hverdag vi skammer oss over. Foto: Anders Grønneberg
VIL DET BESTE: Foreldre vil det beste for barna sine og nærmest invadefrer dem. - «Helikopter» handler om overbeskyttende foreldre, sier Ine Jansen og Trone Espen Seim, som har hovedrollene i stykket. Foto: Anders Grønneberg