ELSKER VÆRVARSEL: Nordmenn elsker å lese om været, og i sommermånedene bruker vi Yr.no og Storm.no aller mest. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
ELSKER VÆRVARSEL: Nordmenn elsker å lese om været, og i sommermånedene bruker vi Yr.no og Storm.no aller mest. Foto: Erik Johansen / NTB scanpixVis mer

Sommerværet:

- Det er utrolig stor værinteresse for tida

Yr.no øker i sola.

Godværet over store deler av landet sørger for at værtjenestene Yr.no og Storm.no får mer besøk enn normalt.

Yr melder om en økning på 13 prosent for mai måned i år i forhold til mai i fjor.

Fra én til ti millioner

Yr ble etablert i 2007, og ble raskt en suksess. For ti år siden var det vel en million ukentlige brukere av Yr. Nå variere tallene fra seks til nær ti millioner.

- Det er utrolig stor vær-interesse for tida, sier produktutviklingssjef og redaktør i Yr, Ingrid Støver Jensen.

- Jo bedre været er, og nærmere sommeren vi kommer, desto mer øker trafikken på Yr. Vi nærmer oss nå ti millioner unike brukere per uke, sier Jensen til Dagbladet.

Også konkurrenten Storm merker interessen.

- Når vi opplever at været er viktig for planleggingen i hverdagen, bruker vi værtjeneste oftere, sier prosjektleder Ronald Toppe i TV 2s værredaksjon, som presenterer værdata fra Storm Geo.

- En dverg i forhold

Været er slik det er, enten man går inn på Yr eller Storm for å sjekke. Men det er først og fremst Yr.no folk bruker. Det er NRK som står for driften, mens Meteorologisk institutt (Met.no) leverer værdata og innhold.

- Storm.no er en dverg i forhold til Yr, sier Ronald Toppe i TV 2/Storm til Dagbladet.

- Vi går ikke ut med trafikktall på brukere av værtjenesten vår, men Yr.no er vesentlig større enn oss. Men Storm er en viktig korreksjon til Yr. Vi har andre modeller, og mange sammenlikner vårt vær med Yr-været - for en «second opinion», sier Toppe.

Dårligst i januar

Tjenesten Yr er et samarbeid mellom NRK og Meteorologisk institutt, men driftes av NRK, som får datatrafikken knyttet til seg. Med nordmenns værinteresse gir det mye og kjærkommen datatrafikk til statskanalen.

Det er i godværsperioder og i ferier det er størst interesse for væroppdateringer.

- På det minste, gjerne i januar, er trafikken vært lavest. Da har vi rundt seks millioner ukentlige brukere. Når vinter- og påskeferien kommer, øker trafikken. Og den øker jevnt fram mot juli, som tangerer ti millioner treff per uke, ifølge fjorårets tall, sier Jensen i Yr.

Yr-brukere verden over

Yr har ikke bare brukere i Norge. Værtjenesten henter inn værvarsel fra sju millioner steder i verden, hvorav en million er fra steder i Norge.

Yr brukes også i land utenfor Norge.

- Vi ser at Yrs nettsider er beregnet til å være femteplass på Alexas toppliste over værtjenester i verden. Det er vi svært fornøyd med, sier Ingrid Støver Jensen i NRK/Yr.

Utlikner hverandre

Selv om Yr en gigant i forhold til Storm, forteller Ronald Topp i TV2 værredaksjon at værvarslene og journalistikken kanalen lager, er svært viktig for TV 2.

Han opplyser at vær og øvrige nyheter utlikner hverandre.

- Med det mener jeg at de motfaser hverandre. Om sommeren, når folk ser mindre på tv og er mindre interessert i se på tv og følge med på nyhetene, ser vi at bruken av værtjenester og artikler om været leses mer. Noen av de mest leste sakene de siste ukene på TV2.no er nettopp om været, forteller Ronald Toppe.