KOMMENTARER

Jernbanen trenger opprustning og investeringer, ikke flere eiere

Det farlige sporskiftet

Jernbanereformen viser hva som kan skje når privatisering blir en politisk tvangsnevrose, skriver John O. Egeland.

JERNBANEREFORMEN: Vil konkurranse om passasjerene gi flere avganger og bedre priser? Regjeringens svar er meget vagt.
JERNBANEREFORMEN: Vil konkurranse om passasjerene gi flere avganger og bedre priser? Regjeringens svar er meget vagt. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Regjeringen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen jobber nå på høytrykk for å splitte opp jernbanen og konkurranseutsette persontrafikken. Blikket er stivt festet på 11. september. Da er det stortingsvalg, og det er avgjørende viktig at privatiseringen har kommet så langt at ingen regjering kan endre retning og hovedmål. Hvis Arbeiderpartiet vinner valget, skal det være umulig «å få tannkremen tilbake i tuben igjen», som det så lekkert heter. Reformen skal allerede nå gjøres irreversibel.

Hovedgrepet er å sette i gang så store endringer i jernbanens struktur og organisasjon at det vil bli for dyrt og komplisert å rive det hele opp igjen. I alt skal dagens to jernbaneselskaper (NSB og Jernbaneverket) splittes opp i ni enheter, de fleste av dem nye. Alt rullende materiell skal tas ut av NSB og samles i et nytt materiellselskap. Billettsalget skal ut av NSB og et nytt selskap skal håndtere togbilletter til alle foretak som etter reformen kjører tog i Norge. Bane NOR får ansvar for skinner, signalsystemer, utbygging og ruteplanlegging, og overtar det gullkantede eiendomsselskapet ROM fra NSB. Det opprettes et nytt Jernbanedirektorat på de gjenværende restene av Jernbaneverket. All reparasjon og vedlikehold tas ut av NSB og samles i eget selskap, mens Baneservice allerede er flyttet til Næringsdepartementet. Flere av disse foretakene kom formelt i gang 1. januar i år. Selve omveltningen beskjeftiger rundt 300 personer og koster ifølge samferdselsministeren «noen hundretalls millioner kroner». LO-bladet Fri Fagbevegelse har beregnet kostnadene til 500 millioner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer