- Det finnes ingen Dogme-filmer

De danske Dogme-skaperne innrømmer nå at de har brutt egne regler. Lars von Trier brukte kunstig lyssetting i «Idiotene».

Det høres kanskje ikke ut som en forferdelig stor synd. Men ifølge den danske dogme-skolen er det på linje med en åttende dødssynd å for eksempel henge et håndkle over vinduet.

Det ble gjort for å justere lyset under innspillingen av Dogme-filmen «Festen». Regissør Thomas Vinterberg forteller dette i en ny dokumentar om sjangeren.

Ville lage ekte film

Grunnleggerne av de strenge film-reglene som kom i 1995 sier at en ekte Dogme-film ikke har blitt laget ennå. De innrømmer å ha brutt sine egne regler.

Reglene måtte vike allerede da den aller første filmen i sjangeren ble laget.

Reglene ble laget for å minske det overflatiske i den moderne filmbransjen. Dogme-reglene forbød kunstig lyssetting, rekvisitter og regi. Det var en redningsaksjon for filmbransjen. De kalte det kyskhets-regler.

- Vi må konkludere med at den genuine Dogme-filmen ikke har blitt laget, sier regissør Lars von Trier. Han vant Gullpalmen i Cannes i 2000 for filmen «Dancer in the Dark» med Bjørk i hovedrollen. Men den fulgte ikke Dogme-reglene.

Frigjorde fantasien

Von Trier fikk oppmerksomhet verden over da han lanserte Dogme 95. Reglene var minimalistiske. Målet var å bringe fokus tilbake på plot og historie i filmverden. Reglene forbød alt annet utstyr enn håndholdt kamera. Det var heller ikke lov å redigere lyden.

Danskene Trier, Thomas Vinterberg, Søren Kragh-Jacobsen og Kristian Levring laget de første fire Dogme-filmene. De har blitt fulgt opp av en rekke filmer internasjonalt.

Vinterbergs Dogme-film «Festen» vant juryens spesialpris i Cannes i 1998. Kragh-Jacobsens film «Mifunes siste sang» vant sølvbjørnen i Berlin og fikk European Film Award i 1999.

I dokumentaren «The Purified» som fører oss bak de fire filmene får vi vite sannheten. I tillegg inneholder dokumentaren intervjuer med filmmakerne, hvor de diskuterer både suksess og de mislykkede aspektene ved konseptet.

- Det var frigjørende for fantasien, det var innovativt, sier Vinterberg ifølge AP.

Vil prøve igjen

Men samtidig innrømmer han at han ble nødt til å justere lyssettinga i «Festen». I en scene hang han altså et håndkle over et vindu.

De andre tre kommer med lignende innrømmelser. I noen tilfeller har de blitt tvunget til å bryte reglene, andre ganger har de gjort det ubevisst.

Kragh-Jacobsen sier han instruerte en skuespiller før en scene i «Mifunes siste sang». Lars von Trier brukte en kabel for å forbedre lyssettinga i «Idiotene». En frisør klippet håret til en skuespiller før innspillingen av to scener i Levrings «The King Is Alive.»

Ingen av de fire har forsøkt seg på nye Dogme-filmer siden originalene. Men de har lyst til å lage flere, og denne gangen uten unntak fra reglene.

- Vi er nysgjerrige på å gå hele veien, sier Vinterberg.

I Norge har vi også fått vår Dogme-film. «Når Nettene Blir Lange» av Mona Hoel ble godkjent som den 19. i rekken.

Les mer om Dogme-filmene her

FRA «IDIOTENE»:</B> Filmen som skapte kontroverser med sine samleiescener er ikke en Dogmefilm. Lars von Trier jukset med lyssettinga.
SLITER MED EGNE REGLER:</B> Dogme-filmmaker Thomas Vinterberg (til venstre) og skuespiller Joaquin Phoenix. Ifølge Vinterbergs regler er det forbudt for regissør å instruere skuespiller før tagning.
<B>FRA «FESTEN»:</B>Vinterbergs Dogme-film «Festen» vant juryens spesialpris i Cannes i 1998. Vinterberg innrømmer at han hengte et håndkle over vinduet for å justere lyset. Det er brudd på reglene.
FRA «MIFUNES SISTE SANG»:</B> Regissør Søren Kragh-Jacobsen sier han instruerte en skuespiller før en scene i «Mifunes siste sang».
FORGRUNNSFIGUR:</B> Lars von Trier var en av motorene bak Dogme-reglene. Han tullet til lyset i filmen «Idiotene».