- Det folk deler epidemisk på sosiale medier har visse kjennetegn

Disse kampanjene har mye til felles.

(Dagbladet): Husker du kampanjesnutten der lille Johannes sitter alene i et busskur og fryser? Eller den der blindeforbundet på humoristisk vis illustrerer hvordan verden kunne ha vært, dersom førerhunden ble erstattet med alskens andre dyr?

Kanskje ikke så rart.

De blir elsket og hatet, bejublet og kritisert, men felles for disse reklamefilmene er at de vekker stor oppmerksomhet, og alle har de gått som farsotter på sosiale medier.

- Vi ønsker å være gode Det var SOS-barnebyer som tidligere i år sto bak «Gutten som fryser» - den kommersielle kampanjen som endte opp med å bli Norges mest delte, da med over 500 000 delinger.

I dag ble oppfølgeren til den mye omtalte videosnutten presentert på Dagbladet.no.

Informasjonssjef Synne Rønning tror først og fremst at det å få nordmenn til å kaste seg over tastaturet og spre ordet i entusiasmens navn handler om å presentere det som er livets viktige problemstillinger.

- Det er noe grunnleggende i det å endre folks forutsetninger til å ha det bra, som selvsagt engasjerer. Og det er godt, synes jeg, at det ikke er sånn at folk engasjerer seg mindre nå, men snarere tvert imot. Å nå fram til folk med budskapet er organisasjonens jobb, det handler om å gjøre det tilgjengelig. Engasjementet vekkes fort til live, vi har det alle i oss, det at vi ønsker å være gode og å bidra til at verden blir et bedre sted, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Viktigere enn noen gang Videre sier Rønning at SOS-barnebyer prøver å «være der folk er» - på sosiale medier og andre arenaer.

Det er de ikke alene om.

Den siste tida har også Plan Norges mye omtalte bryllupsblogg der «Thea (12)» skriver om tida før bryllupet med «Geir (37)» fått mye omtale, og Aktiv mot krefts sexy musikkvideo har fått både krass kritikk og ros.

Trond Blindheim, rektor ved Høyskolen Campus Kristiania, mener at organisasjonene - i samarbeid med reklamebyrå - har klart å knekke koden for hvordan å få oppmerksomhet i 2014.

- De har forstått at majoriteten av reklame prøver å kommuniserer til et publikum som verken har bedt om reklame eller har til hensikt å bruke tid på reklame. Derfor er reklamens dramaturgiske effekter viktigere enn noen gang, sier Blindheim til Dagbladet og legger til:

- Reklamen dukker opp når folk leser aviser, blader, ser TV, hører radio, er på sosiale medier eller surfer på internett, altså situasjoner der de holder på med noe annet enn å se reklame. For å nå fram til publikum i slike situasjoner, handler det om å gjøre budskapet attraktivt, spille på noe folk er opptatt av. Stiftelser og organisasjoner er like opptatt av å nå frem til sitt publikum som bedrifter. Virkemiddelet er kreativ kommunikasjon.

- Viktig med kjendiser Olaf Thommessen, generalsekretær i Plan Norge, legger ikke skjul på at de nedlegger mye tid og krefter i å finne nye plattformer å nå folk på.

- Det jobber vi med hver eneste dag. Den aksjonen vi har nå, har vi jobbet med i mange måneder, og det er ikke mange detaljer som er overlatt til tilfeldighetene. Før dette, har vi også hatt et samarbeid med VGTV i forbindelse med Fotball-VM i Brasil.

- Er disse nytenkende kampanjene i ferd med å ta over for de mer tradisjonelle?

- Vi vil gjerne være begge deler, både nytenkende og tradisjonelle. Det er viktig å tenke nytt, og selv om mange indikasjoner peker i riktig retning, forsvinner ikke nøden. Det innebærer at vi må finne nye kanaler som appellerer. På en annen side vil vi også fortsette med tradisjonelle virkemidler, som Artistgallaen på TV 2. Ja takk, begge deler, sier Thommessen.

Han svarer svært bekreftende på at både sosiale medier og samarbeid med kjendiser spiller en stor rolle i organisasjonens arbeid med å spre budskapet sitt.

- Det er veldig viktig, og sånn sett er jeg takknemlig for det Jenny Skavlan gjorde. Hun «oppdaget» bryllupsbloggen og spredte den videre, så tok det av. Det er viktig at kjendiser er med på dette, og jeg er også takknemlig for det. Samtidig tror jeg at mange av dem er takknemlig for å kunne bidra og bistå.

Stikkord: kreativitet Trond Blindheim peker på at sosiale medier er «rimelige, effektive og målgruppeinnrettet».

- Reklamebransjen har lært mye om hvordan kommunikasjon skal innrettes for at den skal spre seg på sosiale medier. De har sett at visse type videoer får høyere oppmerksopmhet og større spredning enn andre, sier han og legger til:

- Filmer og bilder folk deler epidemisk på sosiale medier har visse kjennetegn: De handler om nyheter, mennesker i uvanlige situasjoner, katastrofer, sensualitet, romantikk, dyr, småbarn, katastrofer, humor og alvor. Det er bare å se etter på Facebook. Folk deler budskap som handler om dette hele tida. Dette er et fenomen reklamebranjen har lært av, og tilpasset seg.

Blindheim, som også er sosiolog og reklamemann, mener at hovedtrekket i utviklingen av organisasjoners kampanjer er at reklamefolk har forstått at publikummet har en marginal interesse for reklamebudskap når de leser, lytter eller ser.

- Reklamebransjens kreatører har erkjent dette, og funnet de nødvendige virkemidler for at budskapene likevel skal bli lagt merke til på en effektiv måte. Stikkordet er som før kreativitet, fortelle en historie som fenger og folk deler.

HARDT ARBEID: Olaf Thommessen, generalsekretær i Plan Norge, forteller at de bruker mye tid på å finne nye måter å nå publikum på. (Foto: Plan)
HARDT ARBEID: Olaf Thommessen, generalsekretær i Plan Norge, forteller at de bruker mye tid på å finne nye måter å nå publikum på. (Foto: Plan) Vis mer