- Det folk deler epidemisk på sosiale medier har visse kjennetegn

Disse kampanjene har mye til felles.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Husker du kampanjesnutten der lille Johannes sitter alene i et busskur og fryser? Eller den der blindeforbundet på humoristisk vis illustrerer hvordan verden kunne ha vært, dersom førerhunden ble erstattet med alskens andre dyr?

Kanskje ikke så rart.

De blir elsket og hatet, bejublet og kritisert, men felles for disse reklamefilmene er at de vekker stor oppmerksomhet, og alle har de gått som farsotter på sosiale medier.

- Vi ønsker å være gode Det var SOS-barnebyer som tidligere i år sto bak «Gutten som fryser» - den kommersielle kampanjen som endte opp med å bli Norges mest delte, da med over 500 000 delinger.

I dag ble oppfølgeren til den mye omtalte videosnutten presentert på Dagbladet.no.

Informasjonssjef Synne Rønning tror først og fremst at det å få nordmenn til å kaste seg over tastaturet og spre ordet i entusiasmens navn handler om å presentere det som er livets viktige problemstillinger.

- Det er noe grunnleggende i det å endre folks forutsetninger til å ha det bra, som selvsagt engasjerer. Og det er godt, synes jeg, at det ikke er sånn at folk engasjerer seg mindre nå, men snarere tvert imot. Å nå fram til folk med budskapet er organisasjonens jobb, det handler om å gjøre det tilgjengelig. Engasjementet vekkes fort til live, vi har det alle i oss, det at vi ønsker å være gode og å bidra til at verden blir et bedre sted, sier hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer