Det frie markedets død

Vær trygg: Markedsideologien vil komme tilbake med et brøl, skriver Naomi Klein.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Uansett hva den siste ukas hendelser betyr, burde ingen tro på de overdrevne påstandene om at markedskrisen markerer det frie markeds død som ideologi. Ideologien bak det frie marked har alltid tjent kapitalens interesser, og dens innflytelse avtar og stiger avhengig av hvor nyttig den er for disse interessene.

Under høykonjunkturer er det lønnsomt å preke laissez faire, fordi en fraværende regjering tillater at spekulasjonsbobler blåses opp. Når disse boblene sprekker, blir ideologien en hindring, og den går i dvale til den store og stygge staten kommer til unnsetning.

Men vær trygge: Ideologien vil komme tilbake med et brøl når den økonomiske hjelpen er sluttført. Den enorme gjelden offentligheten akkumulerer for å redde spekulantene, vil da bli del av en global budsjettkrise som vil brukes til å forklare dype kutt i sosiale programmer og fornyet press for å privatisere det som er igjen av offentlig sektor. Vi vil også få høre at vårt håp om en grønn framtid dessverre er for dyrt.

Det vi ikke vet, er hvordan offentligheten vil reagere. Tenk på at i Nord-Amerika har alle under 40 år under oppveksten fått høre at myndighetene ikke kan gripe inn for å gjøre livet vårt bedre, at myndighetene er problemet, ikke løsningen, at det frie marked er det eneste alternativet. Nå ser vi plutselig myndigheter som er ekstremt aktivistiske, intenst intervensjonistiske og tilsynelatende villige til å gjøre hva som helst for å redde investorene fra seg selv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer