Det går alltid en Vy

Selv keiseren i H.C. Andersens eventyr ville ikke trodd på NSBs nye garderobe. Dyrere er den også.

NY DRAKT: Det er ikke fremtidsrettet å rive ned identitet, kontinuitet og historie, skriver Dagbladets kommentator John Olav Egeland.
NY DRAKT: Det er ikke fremtidsrettet å rive ned identitet, kontinuitet og historie, skriver Dagbladets kommentator John Olav Egeland.Vis mer
Kommentar

NSB skal skifte navn, logo, farger og uniformer. I en superhemmelig prosess er navnet blitt Vy, logoen et slags hengende skispor, fargene dypgrønne og grå og uniformene har fått et fritidssnitt som tyder på at de ansatte også skal på tur. Denne forundringspakken - og særlig navnet - er blitt særdeles uvennlig mottatt av politikere, Språkrådet, enkelte reklamefolk og av forargede togpendlere. Det er å forvente når noen rører ved en bedrift som har vært et ikon i nærmere 140 år.

Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss får nytt navn, når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare: «Vy». Vis mer

Dessverre har kritikerne rett. Jernbane er transport, stål som slår mot stål, svimlende ingeniørkunst (som i Bergens- og Flåmsbanen), pendling, presisjon, urbanisering og opplevelser. Det går alltid et tog. Men det kommer aldri til å gå en Vy.

Konsernsjef Geir Isaksen sier til NRK at «Vy uttrykker at vi vil gi våre reisende opplevelser, bilder og utsikter». Som togpendler svarer jeg: Gi oss sitteplass, tog i rute og et wifi som faktisk virker. La rutetabellen være noe mer enn enn en visjon. Ta vare på de ansatte. Det er de som redder tilliten.

Ledelsen sier NSB ikke lenger er et dekkende navn. De kjører jo også buss. Det har sikkert vært en pine for busspassasjerene i lang tid. Mer troverdig er at NSB skal inn i en ny tid med økt konkurranse på norske skinner. At den gamle kjempen ruster seg for det, er riktig og nødvendig. Men ledelsen skulle ikke lyttet til konsulenter som tjener mest når endringene er størst.

Manglende vedlikehold har gitt NSB store utfordringer som først og fremst er de reisendes problemer. Likevel har NSB en grunnleggende tillit i folket, en kapital som er tjent opp gjennom mer enn hundre år. Dette er et fantastisk utgangspunkt når utenlandske foretak lander på norske skinner.

De endringene som foreslås tar ikke vare på dette. Det er ikke fremtidsrettet å rive ned identitet, kontinuitet og historie. Det grunnleggende oppdraget er det samme som på 1880-tallet: Å frakte mennesker og gods til avtalt pris, tid og sted. Det skjer selvsagt ikke med samme teknologi, og hele tilbudet må kontinuerlig utvikles og moderniseres. Men du kaster ikke vekk en av Norges mest verdifulle merkevarer for å bli «ny».

Vy høres ut som det siste forslaget på nachspielet etter en strategisamling for ledere og innleide konsulenter. Vi skal være glad det nye navnet ikke ble Mi, for moderne bedrifter skal jo ha både misjon og visjon. Det beste man kan si om Vy er at det er kort. Men ordet er også tynt som blikk, ikke solid og pålitelig som vi forventer av en jernbane. Det forteller ingen ting om virksomheten. Logoen har store likheter med den partiet Høyre bruker, og som gjerne omtales som en dorull ute av kontroll. Uniformene har en slags fritidsfasong. De kunne gjerne hatt et snitt som ga togførere og andre ansatte tydeligere identitet og autoritet.

Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, sier til Aftenposten at han har forståelse for de sterke reaksjonene som er knyttet til navnebyttet. Det viktigste er likevel at NSB er eid av staten. Et slikt synspunkt er lett å forstå. På den annen side er nok de pågående navnebyttene i statseide foretak (Equinor, Mesta etc) uttrykk for noe mer enn konsulentsyke. De skal svekke tilknytningen til det offentlige eierskapet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.