Det går alltid et seminar

Hvor mange dagsverk brukes årlig i Norge på konferanser eller seminar? Jeg aner ikke. Men det må dreie seg om noen hundre tusen. Alle arbeidsplasser eller bransjer med respekt for seg selv må ha seminar i ny og ne.

Det var lenge siden sist, så jeg bestemte meg for å gå på konferanse. På en der jeg ikke hadde noe å bestille. Rett og slett for å se hvordan de lever der, i en helt annen bransje.

  • Jeg valgte meg Oslo Plaza og Handel '00, i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjons (HSH) regi. Jeg vet ingenting om handel, men skulle nå få innsyn i nye trender og suksessfaktorer i handelsnæringen. Hvorfor ikke?
  • Nestemann på talerstolen er en uventet mann på en handelskonferanse, men en ventet mann på konferanse. Sosialantropologen Tian Sørhaug har vært på en haug av de samme konferansene som meg. Han er liksom en konferansemann .
  • Så er det konsulentenes tur. To eplekjekke østlendinger i dress fra et firma med utenlandskklingende navn. De skal snakke om mulighetene som ligger i den moderne, teknologiske virkeligheten.
  • Endelig virker teknologien. Så kommer det: benchmarking, buzzwords, mission statement, brand relationship marketing, HiTech og HiTouch. Nøkkelen nå er reaksjonsmarkedsføring. DM er dødt, leve RM!

HSH-sjef Anne-Grete Ellingsen starter, og forteller at strekkodene nå er på plass. Neste steg blir de intelligente chipsene.

- Om noen år kan vi følge varene med satellitt på tvers av verdensdelene. Teknologien vil endre handelen i tida som kommer, sa Ellingsen, og snakket om kjedetenkning, hjemmemarked, verdikjede, kundelojalitet og endringsvilje. Og så e-handel, da, selvsagt. E-handel er det store nå.

Denne gangen snakker Sørhaug om ledelse i en ny virkelighet. Om gamle hierarkier som er helt ute, mens alt nå er prosess og flyt.

Sørhaug drar opp overraskende paradokser, og har timing som en standupartist. Han driver en slags form for infotainment. Det er ikke rart at han er hyppig brukt. Og han ser poenget selv også:

- Man må alltid holde seg med klovner. Klovneri er en dypt alvorlig geskjeft. Jeg kan bli genierklært for å komme utenfra og si helt åpenbare ting - rett og slett fordi jeg kan være ærlig. Og ærlig talt: Dere som driver med handel, omgir dere med for mange klovner: konsulentene.

Men laptopen virker ikke. Så mens vi venter på Powerpoint, tomprater de to om seg selv. «Nei, nå må vi slutte å snakke om oss selv,» sier den ene. Og så forteller han mer om seg selv og firmaet og hvor mange de er og at forbildet er et ordtak av Konfucius der første linje er «Tal til meg, og jeg skal glemme».

Så vet vi det.

jan.zahl@dagbladet.no