NYTT VALGSPRÅK: Høyre og Erna Solberg har lansert et nytt slagord. Ikke "Alt for Norge", som huslyden i bygningen bak henne, men "Vi tror på Norge". Vil det klare å overbevise velgerne?  Foto: NTB Scanpix
NYTT VALGSPRÅK: Høyre og Erna Solberg har lansert et nytt slagord. Ikke "Alt for Norge", som huslyden i bygningen bak henne, men "Vi tror på Norge". Vil det klare å overbevise velgerne?  Foto: NTB ScanpixVis mer

Det gjelder å være i god tro

Høyre med nytt slagord: «Vi tror på Norge».

Meninger

Høyre lader kanonene. Forleden lanserte partiet sitt nye slagord: «Vi tror på Norge». Hva betyr dette? Er det en henvisning til «Alt for Norge», som kjent brukt både av konger og fotballandslag? Eller er det en ny trosbekjennelse: Jeg tror på Erna Solberg. Den allmektige blåblå politikkens skaper. Jeg tror på Norge. En heldig, alminnelig oljenasjon.

Ordet «tro» er tvetydig. Det kan brukes i betydningen «nesten vite». Høyre er ikke nødvendigvis helt sikre på Norge. Men å tro kan også bety å hengi seg til noe man ikke kan være helt sikker på, av typen Guds eksistens, et liv etter døden og så videre. Slike fenomener overlater Høyre tradisjonelt til Kristelig Folkeparti å uttale seg skråsikkert om. At partiet nå henter fram ordet tro, er et langt steg fra tidligere, mer jordnære og trauste slagord som «Trygghet og optimisme», «Muligheter for alle» og «Nye ideer og bedre løsninger».

Ingen av de sistnevnte slagordene har verb. Straks «å tro», trekkes inn, blir man mer aktive. Andre partier med verb i slagordet er Sp med det imperative «Ta hele Norge i bruk!», MDG med «Tenk nytt, stem grønt!» eller SV med «Ta kampen for et varmt samfunn», som kan forveksles med en reklame for varmepumper. Er det dessuten sikkert at «et varmt samfunn» har en god klang i vår klimakritiske tid? Ap har «Alle skal med», som fort drar med seg forlengelsen «enten de vil eller ikke» og dermed får et sterkt preg av tvang.

Slagord kan testes gjennom sin motsetning. «Vi tror ikke på Norge» er selvsagt ubrukelig, selv for motstandere av Høyre. «Vi tror på Norge» er dermed såpass selvfølgelig at det ikke gir noen overraskende opplysninger om Høyres holdninger. Det samme skjer hvis du snur Rødts «Ikke til salgs». KrF er åpenbart inspirert av Supperådet med sitt «Menneskeverd i sentrum», mens Venstre dyrker kortformatet med «Folk først» (Hvem kommer etterpå?). Frp's «En enklere hverdag for folk flest» gir raskt assosiasjoner til «en enkel hjerne» og «enkle folk». Å lage gode slagord er ikke lett. Hva med «Stem Høyre – partiet med det beste slagordet»?