Det gylne kompromisset

«Det gylne kompasset» skal bli den mest lønnsomme fantasy-filmatiseringen siden «Ringenes herre». Men mye av bøkenes religionskritikk må nødvendigvis kuttes vekk, når filmskaperne svir av 1,1 milliarder kroner.

CANNES (Dagbladet): Hotel Martinez i Cannes, 21. mai i år: Den amerikanske skuespilleren Sam Elliott – kjent for sin dype stemme, stolte bart og flerfoldige cowboyroller – står på rommet sitt med en lapp fra filmstudioet New Line Cinema i hånda.

Om pressefolkene, blant dem Dagbladet, som står og venter i første etasje hadde visst hva som står på lappen, hadde det blitt bråk. Det blir imidlertid ikke avslørt før flere måneder seinere, gjennom en kritisk artikkel i tidsskriftet Atlantic Monthly.

Lappen er en enkel instruksjon til Elliott, i tilfelle han blir spurt om religion: «Unngå emnet og spill dum», står det.

Skuespilleren er på vei til gruppeintervju sammen med kollegene Daniel Craig, Eva Green, den 12 år gamle debutanten Dakota Blue Richards og regissør Chris Weitz. Sammen skal de for første gang møte pressen og snakke om den nye storfilmen «Det gylne kompasset»

Årsaken til New Line Cinemas ønske om bevisst dumskap, er at de frykter en haglstorm av kritiske spørsmål – slike som ofte kommer når man tar seg betydelige friheter med en bokadaptasjon.

Og det gjør ikke saken mindre betent at det handler om religion.

– SLIK JEG leser «Det gylne kompasset», er den først og fremst kritisk mot religion når den misbrukes i kombinasjon med politisk makt. Dermed rammer ikke kritikken moderne katolisisme. Sist den katolske kirken hadde en viktig, utøvende politisk funksjon var jo i middelalderen, sier regissør Chris Weitz til Dagbladet da vi intervjuer ham i Cannes.

«Det gylne kompasset»er første del av trilogien «Den mørke materien», som briten Philip Pullman skrev mellom 1995 og 2000. Carnegie Medal har kåret den til en av de ti viktigste barnebøkene fra de siste 70 åra, og trilogien har skaffet ham en ekstremt ivrig fanskare.

STORSLÅTT: 12 år gamle Lyra Belacqua (Dakota Blue Richards) er hovedpersonen i «Det gylne kompasset» - en historie hvis forhold til religion har skapt hissige diskusjoner. Foto: FILMWEB
STORSLÅTT: 12 år gamle Lyra Belacqua (Dakota Blue Richards) er hovedpersonen i «Det gylne kompasset» - en historie hvis forhold til religion har skapt hissige diskusjoner. Foto: FILMWEB Vis mer

Den herskende makten i Pullmans historie, er institusjonen som i bøkene refereres til som både kirken og magisteriet – en gruppe usympatiske, sølibatbundne menn. De er besatt av tanken på synd og syndeforlatelse, og har utviklet et system der de selv blir tilgitt på forhånd for synder som drap, om det er politisk nyttig.

I filmen brukes aldri ordet «kirken». Magisteriet kan henvise til en hvilken som helst undertrykkende diktatorisk makt.



DEN UTVANNEDE
religionskritikken i filmen står i sterk kontrast til Pullman, som til tider har vært svært konfronterende.

I 1998 skrev han et essay for den britiske avisa The Guardian, titulert «The Dark Side of Narnia», der han fordømmer «kvinnehatet, rasismen og den sadomasochistiske tilnærmingen til vold» han mener gjennomsyrer fantasyserien til den kristne forfatteren C.S. Lewis.

– I «Narnia»-bøkene er døden bedre enn livet, gutter bedre enn jenter, og folk med lys

hud bedre enn folk med mørk hud. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på slikt kvalmende oppgulp, skriver forfatteren.

Særlig reagerer Pullman på den religiøse moralismen han knytter til karakteren Susan Pevensie. Hun begynner å interessere seg for menn og sminke, og blir utestengt fra Narnia som konsekvens, hevder han.

– Lewis likte ikke kvinner, og i hvert fall ikke seksualitet. Han var redd og foraktet tanken på at noen ønsket å bli voksen, skriver Pullman.

Det gylne kompromisset

«Den mørke materien» er på mange vis et slags tilsvar til «Narnia»-bøkene. Pullman sier til The New Yorker at han respekterer Lewis’ «forsøk» på å besvare eksistensielle spørsmål, selv om svarene han kommer opp med er riv ruskende gale.

J.R.R. Tolkien er imidlertid fortapt:

– «Ringenes herre» er bare fancy sukkerspinn. Det har ingen substans.



TIL NÅ ER DET
først og fremst Catholic League, en relativt marginal amerikansk bevegelse ledet av William A. Donohue, som har fått medieoppmerksomhet ved å kreve boikott av filmen. Kanskje er det derfor litt rart når New Line Cinema åpenbart tar hensyn til en liten gruppe kristne ekstremister – særlig når Harry Potter-filmene viste at deres protester slett ikke hadde negativ innvirkning på billettsalget?

Men nedgangstider i Hollywood gjør direktørene forsiktige. Og med et budsjett på 1,1 milliard kroner er «Det gylne kompasset» blitt et statusprosjekt av typen som i beste fall gjør folk til toppsjefer, og i motsatt fall gjør dem arbeidsledige.

Akkurat det ser ikke ut til å tynge Daniel Craig, der han sitter tilbakelent i stolen og drar seg i øreflippen med den ene hånda, mens han klør seg i skjegget med den andre. Men også han svarer noe vagt.

– Om religionskritikken er tonet ned? Jeg oppfatter egentlig ikke at han først og fremst er kritisk til religion. Det jeg kan si er at Philip Pullman er en strålende fyr – morsom, intelligent og åndelig. Han kom og besøkte oss på settet flere ganger, og vi drakk oss dritings sammen, forteller Craig til Dagbladet.

Hvis «Det gylne kompasset» flopper, vil Craig uansett være for opptatt med den neste James Bond-filmen til å ha tid til å deppe. Superstjernen bruker vel så mye intervjutid på å sammenlikne rollen som Bond og rollen som Lord Asriel i «Det gylne kompasset», som på å snakke om religion.

– Om jeg har noen scener i bar overkropp i denne filmen? Kom igjen folkens, nå må dere skjerpe dere. Mesteparten av handlingen foregår tross alt på Svalbard.



BÅDE PULLMAN SELV
, de fleste kritikere og fansen har etter hvert erklært seg positive til filmatiseringen, men til magasinet Atlantic Monthly avslører også Pullman en viss ambivalens.

Blant passasjene fra boka som er fjernet fra filmen, er Lord Asriels forklaring til Lyra om arvesynden.

– Hvis de bare hadde latt det religiøse budskapet i filmen bli stående, tror jeg de hadde fått en gigantisk hit. De ville fått takkebrev. De ville blitt helter på tankefrihetens vegne, sier Pullman til Atlantic Monthly.

Før han modererer seg.

– Det var ingen god formulering. Det jeg mente å si er at jeg vil at denne filmen skal lykkes. Og det jeg absolutt ikke vil, er at mitt snakk skal spolere for de to kommende filmene. Så jeg stopper her.

Det er liten tvil om at New Line Cinema også ønsker seg to filmer til, men de har valgt å avvente hvordan « Det gylne kompasset» blir mottatt før de gir det endelige klarsignalet.

Og kanskje gjør de også lurt i å dempe religionskonfliktene så lenge som mulig hvis man håper at dette skal bli en langvarig filmserie.

De to andre bøkene i serien er nemlig enda mer kontroversielle sett fra et religionsperspektiv.

STJERNESPEKKET: Nicole Kidman og Daniel Craig er blant superstjernene som spiller i storfilmen.
BOIKOTTER FILMEN: William A. Donohue og Catholic League.
ANGREP NARNIA: Forfatter Philip Pullman er en selverklært ateist. Selv har han sagt han er fornøyd med at bøkene blir filmatisert.
REGISSØR: Chris Weitz har tidligere regissert «American Pie» og jobbet med å gjøre «Gutter er gutter» til film.