Det hjelper ikke at McConaughey gjør seg så stygg han kan

En spektakulær historie fra virkeligheten reduseres til et bakteppe for Oscar-vinnerens reise inn i stygghet i «Gold».

TERNINGKAST TRE: «Gold» så knallhardt middelmådig og intetsigende som bare en film med hyperkompetente amerikanske håndverkere foran og bak kamera kan være, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST TRE: «Gold» så knallhardt middelmådig og intetsigende som bare en film med hyperkompetente amerikanske håndverkere foran og bak kamera kan være, skriver Dagbladets anmelder.Vis mer

FILM: I takt med at det amerikanske dramaet har emigrert fra kinolerretet til tv-skjermen, har romantiseringen av «New Hollywood»s gullalder på 70-tallet nådd stadig nye høyder. Og som et resultat av dette har det vokst fram en slags «ny-70-talls-film», bygget opp rundt epokens mer overfladiske kjennetegn, som kornete bilder, hakket mindre fascistiske skjønnhetsidealer enn i dag, og plott som ikke trosser naturlovene.

Gold

3 1 6

Drama

Regi:

Stephen Gaghan

Skuespillere:

Matthew McConaughey, Edgar Ramirez, Bryce Dallas Howard, Corey Stoll m.fl.

Premieredato:

3. januar 2017

Aldersgrense:

9 år

Orginaltittel:

Gold

«Gull, svette og porer.»
Se alle anmeldelser

Ny fase
Disse filmene har det til felles at selv de beste av dem – som J. C. Chandors «A Most Violent Year» – framstår som sjangerøvelser som aldri er i nærheten av å fange tidsånden slik forbildene gjorde for 40 år siden. Stephen Gaghans «Gold» tilhører denne undersjangeren, men er på ingen måte blant de beste – faktisk er den akkurat så knallhardt middelmådig og intetsigende som bare en film med hyperkompetente amerikanske håndverkere foran og bak kamera kan være.

I «Gold» reduseres nemlig den utrolig-men-sanne historien om det canadiske gruveselskapet Bre-X’ enorme gullfunn i Indonesia på 90-tallet, til et banalt, tidskolorert bakteppe for Matthew McConaugheys offisielle inntreden i karakterskuespillernes rekker. I Gaghans omfattende omskriving har 90-tall blitt til 80-tall (noe som understrekes med en parodisk mengde britisk postpunk) og Canada blitt til USA, men dette er irrelevant, ettersom fokus ligger på å se McConaughey presse sin egen forfengelighet til bristepunktet gjennom to gjennomsvette, kjederøykende timer.

Nye tenner
I rollen som den ukuelige forretningsmannen Kenny Wells er McConaughey utstyrt med tynt hår, kulemage og løstenner som jobber overtid, og han griper begjærlig hver sjanse til å gjøre seg uattraktiv foran kamera. Et eller annet sted i bunnen ligger en kapitalismekritikk konstruert av noen som har misforstått både «The Wolf of Wall Street» og «There Will Be Blood», men slike detaljer blir overflødige i en film som dette. «Gold» handler mer enn noe annet om store porer, lite flatterende frisyrer og Hollywood-stjerner som «våger» å gjøre seg stygge. Med andre ord ikke nøyaktig det samme som en tidsmaskin.