TERNINGKAST TRE: «Gold» så knallhardt middelmådig og intetsigende som bare en film med hyperkompetente amerikanske håndverkere foran og bak kamera kan være, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST TRE: «Gold» så knallhardt middelmådig og intetsigende som bare en film med hyperkompetente amerikanske håndverkere foran og bak kamera kan være, skriver Dagbladets anmelder.Vis mer

Det hjelper ikke at McConaughey gjør seg så stygg han kan

En spektakulær historie fra virkeligheten reduseres til et bakteppe for Oscar-vinnerens reise inn i stygghet i «Gold».

FILM: I takt med at det amerikanske dramaet har emigrert fra kinolerretet til tv-skjermen, har romantiseringen av «New Hollywood»s gullalder på 70-tallet nådd stadig nye høyder. Og som et resultat av dette har det vokst fram en slags «ny-70-talls-film», bygget opp rundt epokens mer overfladiske kjennetegn, som kornete bilder, hakket mindre fascistiske skjønnhetsidealer enn i dag, og plott som ikke trosser naturlovene.

Gold

3 1 6

Drama

Regi:

Stephen Gaghan

Skuespillere:

Matthew McConaughey, Edgar Ramirez, Bryce Dallas Howard, Corey Stoll m.fl.

Premieredato:

3. januar 2017

Aldersgrense:

9 år

Orginaltittel:

Gold

«Gull, svette og porer.»
Se alle anmeldelser

Ny fase
Disse filmene har det til felles at selv de beste av dem – som J. C. Chandors «A Most Violent Year» – framstår som sjangerøvelser som aldri er i nærheten av å fange tidsånden slik forbildene gjorde for 40 år siden. Stephen Gaghans «Gold» tilhører denne undersjangeren, men er på ingen måte blant de beste – faktisk er den akkurat så knallhardt middelmådig og intetsigende som bare en film med hyperkompetente amerikanske håndverkere foran og bak kamera kan være.

I «Gold» reduseres nemlig den utrolig-men-sanne historien om det canadiske gruveselskapet Bre-X’ enorme gullfunn i Indonesia på 90-tallet, til et banalt, tidskolorert bakteppe for Matthew McConaugheys offisielle inntreden i karakterskuespillernes rekker. I Gaghans omfattende omskriving har 90-tall blitt til 80-tall (noe som understrekes med en parodisk mengde britisk postpunk) og Canada blitt til USA, men dette er irrelevant, ettersom fokus ligger på å se McConaughey presse sin egen forfengelighet til bristepunktet gjennom to gjennomsvette, kjederøykende timer.

Nye tenner
I rollen som den ukuelige forretningsmannen Kenny Wells er McConaughey utstyrt med tynt hår, kulemage og løstenner som jobber overtid, og han griper begjærlig hver sjanse til å gjøre seg uattraktiv foran kamera. Et eller annet sted i bunnen ligger en kapitalismekritikk konstruert av noen som har misforstått både «The Wolf of Wall Street» og «There Will Be Blood», men slike detaljer blir overflødige i en film som dette. «Gold» handler mer enn noe annet om store porer, lite flatterende frisyrer og Hollywood-stjerner som «våger» å gjøre seg stygge. Med andre ord ikke nøyaktig det samme som en tidsmaskin.