Anmeldelse: «Perfekte fremmede»

Det italienske utroskapsdramaet tryner på oppløpssiden

Sju gamle venner spiller russisk rulett med vennskap og ekteskap som innsats i «Perfekte fremmede».

TERNINGKAST TRE: «Perfekte fremmede» er en underholdende og sinnrikt konstruert lek med publikums forventninger som snubler i sluttminuttene, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST TRE: «Perfekte fremmede» er en underholdende og sinnrikt konstruert lek med publikums forventninger som snubler i sluttminuttene, skriver Dagbladets anmelder. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Det vellykkede ekteparet Rocco og Eva har invitert sine beste venner i middagsselskap, og når Carlotta, Lele, Bianca, Cosimo og Peppe omsider har innfunnet seg, tar det ikke lang tid før samtalen dreier inn på hemmelighetene de alle bærer på. Og ettersom samtlige insisterer på at de ikke har noe å skjule, blir de enige om å legge telefonene sine på bordet og besvare kveldens korrespondanse i fellesskap.

LettbeintDet starter altså med premisset til en forviklingskomedie, men når gjestene begynner å motta meldinger og samtaler de får problemer med å forklare for resten av selskapet, viser veien fra humor med konsekvenser til moraliserende melodrama seg å være forbausende kort. Og med sju metaforiske ladde pistoler plassert rundt spisebordet utvikler «Perfekte fremmede» seg raskt til et thriller-lignende drama hvor ekteskap, vennskapsbånd og sosial status står på spill.

Som relasjons drama er filmen typete og overfladisk, og med unntak av den alltid severdige Alba Rohrwacher, er det ingen av skuespillerne som leverer mer enn hva som er nødvendig for at plottet skal kunne runde alle slalomportene regissør Paolo Genovese og hans lille armé av manusforfattere har stilt opp. Men som en lettbeint lek med publikums forventninger, er «Perfekte fremmede» slettes ikke å forakte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.