Nytt og gammelt: Ikke glem vedlikeholdet, mener Dagbladet. Her er E18 ut av Kristiansand.
Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Nytt og gammelt: Ikke glem vedlikeholdet, mener Dagbladet. Her er E18 ut av Kristiansand. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpixVis mer

Statsbudsjettet 2019:

Det kjedelige vedlikeholdet

Vi må gjøre mer for å overlevere samfunnets infrastruktur i like god stand som vi arvet den.

Meninger

Når statsbudsjettet for 2019, som legges fram i dag, settes ut i live, vil offentlige utgifter utgjøre et sted mellom 1300 og 1400 milliarder kroner. Det er nærmest ubegripelig store summer, selv i et privilegert samfunn som vårt. Når andre land rundt oss har kuttet og slitt, har vi økt og satset.

Vi har fått mye god velferd igjen for pengene, både fra de rødgrønne og den borgerlige regjeringen, men politikernes pengebruk har vært for stor, for lenge. Dersom nivået på det vi har bygget opp skal ivaretas i åra som kommer, må vi belage oss på å betale litt mer for det. En vekst i oljepengebruken på nivå med de siste åra er utenkelig.

Ingen vil måtte skattes i hjel, men dersom Norge skal fortsette å være like velsmurt og like veldrevet, må vi være villige til å betale prisen.

Vedlikehold av alt det gode vi har, er ett godt eksempel. Det koster å bygge, men også å bevare. Vedlikeholdsbehovet i alt fra vei og bane til vann og avløp, viser at vi henger etter.

Selv om denne regjeringen legger opp til å redusere etterslepet på vei og bane med en tredjedel innen 2029, gjenstår mye. Og når den i 2023 er ferdig med den prisverdige innsatsen det er å ta igjen etterslepet på navigasjonsinfrastrukturen, må den hvileløst videre til neste post. Ifølge KS tror kun én fylkeskommune at vedlikeholdsetterslepet på vei vil være redusert ved utgangen av 2020. Halvparten av det kommunale veinettet har ifølge KS behov for oppgradering.

Regjeringen og politikere fortjener riktignok ofte ros for innsatsen de gjør, men det er trolig ikke den mest inspirerende budsjettposten Erna Solberg kan se for seg. Heller ikke for byrådet i Oslo, som pusser opp barnehager for nesten 150 millioner kroner. For å sette det på spissen: Det er artige å åpne en ny, enn å male den gamle.

Det kjedelige vedlikeholdet er nødvendig, men traust. Verst er det kanskje for infrastrukturen vi sjelden ser, men likevel nyter svært godt av. Vann og avløp-industriens interesseorganisasjon, Norsk Vann, anslår at etterslepet ligger på 280 milliarder kroner. Flere mener tallet er blåst opp, men trenden er trolig korrekt: Vi leverer ikke alt vi arvet videre i like god stand vi fikk det.

Hvis stat og kommune skal ha råd til å holde nødvendig infrastruktur og viktig velferdsordninger i god stand, må den trolig bruke mer penger framover. Det er verdt å ha i bakhodet på statsbudsjettdagen, hvor fokus vil være på alle nye satsinger og prosjekter. Regninga kommer, spørsmålet er bare hvem som skal ta den.

Vi mener landets mer velstående bør ta større del av byrden enn i dag. Det bør de i grunnen være enige i selv. Hva skal de vel med Ferrari hvis veien ødelegger karosseriet?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.