Det klasseblinde samfunn

Det er snart valg, og vi forsøker etter beste evne - midt i sommervarmen - å finne mening i norsk politikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Politikk er først og fremst språk. Det gjelder å formulere særinteresser slik at de virker allmenne, og skyve fram ofre for urettferdighet. Hvordan gjør man dette?

I en ny helsides annonse fra Norsk Ukepresse ser vi et festkledd statsministerpar under overskriften: «Kjære Jens! Kan du forklare hvorfor det er 390 kroner dyrere å hete Ingrid?» Beløpet er den årlige momsen du må betale for ukebladet KK (Kvinner og Klær), en moms som leserne av avisa KK (Klassekampen) slipper. Siden hunkjønnet kjøper mest ukeblader, synes bransjen at «en feminist som Jens Stoltenberg» bør fjerne en avgift som «rammer kvinner». Denne argumentative nyskapningen i norsk skatte- og avgiftspolitikk, som nylig bidro til å hindre moms på trening, burde også menn bruke - for å fjerne momsen på bensin, øl og jaktutstyr.

Vi tror karrierediplomaten Ingrid Schulerud har råd til å betale for seg i kiosken. Hun tjener omtrent det samme som ukebladredaktør Ellen Arnstad, som har svart belte i shopping: «Shopping gir kvinner spenning og en følelse av velvære. I tillegg er kvinner opptatt av bekreftelser fra andre kvinner, og da kan positive kommentarer om et nytt antrekk fra kollegaer på jobben gjøre dagen litt lysere. Shopping gir nok også mange kvinner en frihetsfølelse, noen timer alene, noen timers luksus, friheten til å velge og vrake i tilbud.» Slik kan man legitimere sitt kjønns fritidssysler. Førskolelærere, butikkekspeditører og arbeidssøkende alenemødre er nok takknemlige for at noen taler deres sak.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer