Det kommersielle kvelertaket på Oslo

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

JCDECAUX, LEVERANDØR

av utendørsreklame, har politianmeldt det første nummeret av det nye magasinet Vreng for offentlig oppfordring til en straffbar handling etter straffelovens ' 140,den såkalte oppviglerparagrafen. De har også truet oss med sivilt søksmål. Når magasinet «Vreng» og utgiveren, stiftelsen Adbusters, nå har sett seg nødt til å imøtekomme kravet om sensur fra selskapet, er det fordi vi er en liten og sårbar aktør som baserer vår virksomhet på dugnadsarbeid og kronerulling.

Det vil koste oss for mye å møte det multinasjonale selskapet JCDecaux i retten. Det er ytterst sjelden at ytringsfriheten knebles her i landet, annet enn ved publisering av rasistiske ytringer. Forrige gang journalister ble forsøkt siktet etter ' 140, var da arbeiderpressen oppfordret til militærstreik i 1924.

I den sensurerte artikkelen ønsker vi å vise hvordan multinasjonale medieselskaper som JCDecaux og Clear Channel skaffer seg opptil 20 år lange kontrakter uten offentlig innsyn i kommunene de etablerer seg. Clear Channel og JCDecaux har skaffet seg mer enn tusen nye reklameplasser, selv om det offisielt i bystyret er vedtatt reklamestopp i Oslo.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.