Det kriminelle utelivet

Se hvordan bartenderen lurer deg.

  • Lovbrudd og juks ved 32 av 35 utesteder i Oslo
  • Omsetning av smuglergods
  • Omsetning av narkotika
  • Spekulerer i konkurser
  • Hvitvasker store summer
  • Misbruk av kredittkort
  • Utstrakt bruk av svart arbeid
  • Bartenderen lurer deg
  • 100 utesteder skal saumfares

    ET UTESTED I OSLO: Vi går opp trappa og inn i lokalet. Sigarettrøyken er tett, gjestene er fulle, musikken høy og svetten renner. Vi presser oss fram til baren og bestiller øl. Det samme gjør alle rundt oss. Folka bak baren jobber i høyt tempo. Vi får hver vår øl og legger penger på bardisken. Men får vi det vi har betalt for?

    - Utelivet er en takknemlig bransje hvis du vil svindle folk. Det er lettere å lure noen når de er drita, sier en av de mange utelivsaktørene Dagbladet FREDAG har snakket med.

    En annen sier:

    - Det er klart at mange går inn i denne bransjen for å grafse til seg mest mulig penger.

    GJENNOM FLERE MÅNEDER har et hundretall puber, kafeer og andre utesteder i Oslo blitt holdt under spesiell oppsikt. Det var justisminister Odd Einar Dørum som i fjor opprettet en paraplygruppe fra ulike instanser som skulle se nærmere på restaurantbransjen i Oslo. Det såkalte «restaurantpolitiet» består av representanter fra politiet, kemneren, Fylkesskattekontoret, næringsetaten, Arbeidstilsynet, helsevernetaten, tollvesenet og trygdeetaten.

    De første funnene er dramatiske. På hele 32 av 35 utvalgte utesteder har man funnet juks og ulovligheter. Skattejuks og hvitvasking av store summer, omsetning av smuglergods, narkotikaomsetning, beslag av våpen og utstrakt bruk av svart arbeid. Man fant flere tilfeller av ulovlige arbeidsforhold og overtredelse av fremmedloven.

    - Det er bemerkelsesverdige tall vi sitter på, sier politiinspektør Lars Haavik ved Oslo politidistrikt.

    - Vi har riktignok konsentrert oss om de stedene hvor vi har hatt mistanke om at man ikke har hatt rent mel i posene. Men jeg forventer at vi vil avdekke lignende forhold når vi nå går nærmere inn i materien, sier Haavik.

    JUSTISMINISTER ODD EINAR DØRUM har lenge vært bekymret over utviklingen i Oslo.

    - Det har vært grunn til uro, og nå har vi reagert for alvor. Vi vil sette en grense. Det er et mål for oss å skape et sunt klima i denne bransjen, og vi skal gjøre det bredt, med store ressurser og med nye arbeidsformer, sier han til Dagbladet FREDAG.

    Dørum garanterer at lovbrudd i utelivsbransjen nå skal møtes med en langt tøffere reaksjon fra myndighetenes side. Han truer med stenging: - |Vi skal skjerme de skikkelige. Av hensyn til de mange seriøse er vi nødt til å avdekke de useriøse. Derfor skal de som driver en lyssky og ulovlig virksomhet nå få føle at de må stå til rette for det de gjør. Det finnes dem som bruker utestedene som arena for ren kriminalitet. Det er disse som lurer oss, og som misbruker samfunnets tillit, sier han.

    VI SITTER I EN BAR i Oslo sentrum rett før den åpner. Vi snakker med erfarne bransjefolk som er redde for å stå fram med navn. De forteller at bartendere kan stikke pengene fra hver tiende øl i lomma. Klipping, kalles det. Lær uttrykket først som sist - for dette er kanskje den vanligste småsvindelen du blir utsatt for. Klipping er når bartenderen serverer deg litt for lite øl, kaffe eller sprit i forhold til det du har betalt for.

    Du taper noen få kroner for hver øl eller drink.

    For bartenderen kan disse få kronene bli til mange tusen i løpet av natta.

    Vi har snakket med en rekke uavhengige kilder i Oslos utelivsbransje. Felles for alle er at de har jobbet lenge på små og store steder, over hele byen. De forteller alle den samme historien:

    - Bartenderen tapper en halvliter, men fyller ikke glasset helt opp. La oss si at bartenderen fyller de fem siste centiliterne som du skulle hatt over i et annet glass. Du får mindre øl enn du skulle hatt, men bartenderen kan selge flere øl enn telleapparatet viser. Telleapparatet viser 100 solgte halvlitere, men ved hjelp av klipping kan bartenderen selge 111 ganger 0,45 liter øl. Dermed sitter han igjen med en gevinst på verdien av 11 halvlitere, som han kan putte rett i egen lomme. Det samme skjer selvfølgelig med drinkene. Og når dette skjer hver kveld, snakker vi om store, svarte summer, sier en ledende aktør i markedet.

    En annen forteller:

    - Du vil ikke tro hvor vanlig dette er. Det er noe alle i bransjen veit om. Ingen klarer å kontrollere dette på steder av en viss størrelse.

    - Vet eierne om dette?

    - Det spørs. Jeg vet om steder der klippinga er satt i system fra eiernes side. Men som regel blir de lurt.

    VI GÅR INNOM EN ANNEN BAR. Innehaveren har sin egen historie. - Det eldste trikset i boka er lim i måleglasset, sier han.

    - Hva for noe?

    - Du heller litt lim i måleglasset. Når limet størkner er det blankt, og vips så henter du inn en centiliter på hver drink du selger. Og du... ikke stol på noen som står med ryggen til og mikser drinken din.

    Kristian Horgen er administrerende direktør i firmaet Fresh Approach, som blant annet driver utestedene Horgans, Odeon, Cosmopolitan, Bluefish og Grappa. Han sier dette om klipping av øl og drinker:

    - Jeg tør påstå at det ikke forekommer på våre steder. Vi har utviklet et kontrollsystem som skal hindre sånt. Men det er klart: hver gang vi tetter igjen et hull, er det en eller annen luring som klarer å finne på noe. Det er rart det der, når folk kommer seg bak en bardisk får mange et eierforhold til varene. Det skjer jo ikke med folk som jobber i klesbutikker. De tar ikke en bukse her og en jakke der. Men i baren blir det gjerne sånn.

    MEN KLIPPING ER IKKE det eneste du skal passe deg for. Alle vi har snakket med i bransjen fraråder deg nå å legge igjen kredittkortet i baren. Drikker du mange øl, er det lett å skrive opp et par ekstra på regninga di.

    - Det verste er jo store lag. Tenk deg 40 stykker med fri bar. 79 øl, 89 øl, hvem bryr seg? sier en av våre kilder.

    Men også myndighetene mister store penger på snusk i utelivet. Vi spurte et par utelivsaktører om hva som er den letteste juksemetoden. - Det er å gå på polet og kjøpe fire flasker sprit, sette dem i baren og hive kvitteringen. Fortjenesten går rett i lomma. Offisielt er ikke varen kjøpt, og derfor heller ikke solgt. Så enkelt er det. Du kan bli tatt, men sjansen er liten.

    EN GAMMEL TRAVER i Oslos utelivsbransje forteller denne historien:

    - Jeg veit om et sted som hadde runnere på jobb. Deres oppgave var å løpe rundt og raske ut kontanter fra kassene hvis kontrollørene skulle komme.

    - Fordi?

    - Fordi dette er penger som aldri skal bli med i regnskapet.

    Jens-Petter Hagen, informasjonsarbeider i Hotell- og restaurantarbeiderforbundet, er lei av sjarlatanene i bransjen:

    - Vi jobber hele tida med å få myndighetene til å rydde opp i utelivsbransjen og få fjernet de som driver med kriminalitet. Det er satt i gang en del tiltak, men det er absolutt ikke nok. Kontrollene må være mye hyppigere og grundigere. Både politi, skatteetat og arbeidstilsyn vet hvor disse lovbryterne holder til, og de er nødt til å slå ned mye hardere. Vi må ha politikere som er tøffe nok til å si at nok er nok! Bransjen må saneres. Det må bli færre utesteder i Oslo. Dersom et sted går konkurs, skal det ikke være en naturrett at det dukker opp et nytt sted dagen etter, med de samme folka i styret. Det må bli vanskeligere å starte opp når du har flekker på rullebladet. Det er ingen tvil om at mange av disse serveringsstedene bare fungerer som utstillingsvinduer, som skjuler kriminalitet som kjøttsmugling, spritsmugling eller narkotika, sier Hagen.

    POLITIET og skattemyndighetene intensiverer nå aksjonen sin mot Oslos uteliv. Utestedene skal saumfares. Restaurantkriminalitet er et prioritert satsingsområde for politiet i Oslo i 2002 - og arbeidet skal trappes opp i 2003.

    - Oslo politidistrikt har nå satt seg fire strategiske mål i dette arbeidet, forteller politiinspektør Lars Haavik.

    - Å begrense kriminelle personers mulighet for å etablere seg i restaurantbransjen er det ene, videre å hindre at kriminelle utnytter restaurantbransjen som arena for kriminalitet, å avgrense og begrense bruk og omsetning av narkotika og forhindre vold i det offentlige rom,

    Haavik varsler nye aksjoner allerede denne helga.

    - Vi jobber målrettet videre, sier han.

    I POLITIDIREKTORATET jobber de også med saken. Der håper de at forebyggingsprosjektet Samarbeid om økonomisk kriminalitet, SØK, skal løse opp mye av grumset som ligger i utelivsbransjen.

    - Vi leder en samordnet kamp mot økonomisk kriminalitet i restaurantbransjen. Det være seg svart økonomi og konkurskriminalitet, forteller politimester Beate Gangås.

    Politiet og skattemyndighetene har kommet over en rekke restauranter i hovedstaden som i løpet av bare et par måneder er gått konkurs og solgt flere ganger. Mange av de samme personene går igjen ved flere av konkursene, oppkjøpene og salgene.

    - Det er ikke lett å måle hvor dypt det stikker, men indikasjonene vi har fått, forteller at det er store ting å ta tak i.

    Har du tips om snusk i utelivet?

    Kontakt Lars Eirik Eide på e-postadresse lei@dagbladet.no

SELGER 0,45 Telleapparatet viser 100 solgte halvlitere, men ved hjelp av klipping kan bartenderen heller selge 111 0.45.