KRIMFORFATTER: Chris Tvedt med Den gyldne revolver - trofeet han fikk da han vant Rivertonprisen i fjor. Nå har den drevne krimforfatteren prøvd seg som krimpoet. 
Foto: Morten Holm / Scanpix
KRIMFORFATTER: Chris Tvedt med Den gyldne revolver - trofeet han fikk da han vant Rivertonprisen i fjor. Nå har den drevne krimforfatteren prøvd seg som krimpoet. Foto: Morten Holm / ScanpixVis mer

«Det ligger et lik i biblioteket»

Vi har utfordret krimforfatterne til å skrive dikt. Se resultatet.

(Dagbladet): Slik har du aldri sett dem skrive før!

I anledning Krimfestivalen har Dagbladet utfordret fire krimforfattere til å prøve seg i en annen sjanger - og skrive krimdikt.

Chris Tvedt er først ut i stafetten, deretter følger Gert Nygårdshaug på fredag, før Ulrik Imtiaz Rolfsen og Eystein Hanssen avslutter med en dobbeltetappe på lørdag. Se Chris Tvedts bidrag nederst i denne saken.

Ble refusert
-Jeg satte meg ned og tenkte krim, rett og slett. Ideen kom sigende, forteller Tvedt om sitt bidrag, som kan leses som et lite øyeblikksbilde fra en krimforfatters hverdag.

Han er tidligere advokat, men ble krimforfatter på heltid etter debuten i 2005. I fjor fikk han Rivertonprisen for boka «Dødens sirkel», hans femte krimroman om advokaten Mikael Brenne. Nylig kom han med bok nummer seks, «Av jord er du kommet», som fikk svært gode skussmål av Dagbladets anmelder.

Dikt derimot, det trodde vi ikke at han hadde prøvd seg på før.

- Jeg har faktisk det. Det var tidlig på 80-tallet, og diktsamlingen min ble refusert av en lang rekke norske forlag. Jeg tror de hadde gode grunner. Dette er første gang jeg får publisert et dikt, og kanskje den siste, sier Tvedt, som likevel tok utfordringen på strak arm.

- Jeg skriver litt sangtekster, og har relativt lett for å skrive dikt på rim. Dette er et lite selskapsrim som ikke er veldig alvorlig ment. Men kanskje det er det er morsomt eller underholdende, hva vet jeg.

Ikke realistisk
Diktet handler om hvordan det kan være å jobbe som krimforfatter, og om utfordringen ved å finne et plott som fungerer, samtidig som du skal unngå klisjeene.

- Gir det et godt bilde av hvordan du jobber? Starter du gjerne med et lik, for så å finne historien rundt?

- Nei, jeg gjør vel egentlig ikke det. Jeg prøver å finne et omdreiningspunkt. Det er sjelden et lik. Jeg starter sjelden med forbrytelsen, men heller med en tematikk eller et mysterium. Dette er ikke en realistisk gjengivelse av utfordringene til en krimforfatter, understreker han.

Dagbladet er hovedsponsor for Krimfestivalen