TAR SIN HATT: Fredrik Skavlan har meldt overgang til TV 2. Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet
TAR SIN HATT: Fredrik Skavlan har meldt overgang til TV 2. Foto: Lars Eivind Bones/DagbladetVis mer

Fredrik Skavlan til TV 2

Det må bli sabla bra for at folk skal gidde å betale ekstra for Skavlan

Fredriks Skavlans kanalbytte kan bli svært, svært spennende. Eller en heidundrandes flopp.

Meninger

For 22 år siden NRK-debuterte Fredrik Skavlan med debattprogrammet «Absolutt».

Det gikk ikke så bra.

Aftenposten oppsummerte det et par uker seinere under tittelen «Absolutt minst sett»: «Bare 59 000 seere fikk med seg talk-showvertens debut. (...) Etter to uker viser tallene et snitt på 44 000, med en bunn på 15 000 forrige onsdag».

Det kunne bare gå oppover.

Når Fredrik Skavlan nå tar med seg programkonseptet «Skavlan» til hovedkonkurrenten TV 2, er det med en helt unik tv-karriere bak seg. Siden «Først & sist» satte seg som en del av gullrekka tidlig på 00-tallet, har seertallene vært jevnt høye, flere ganger godt over millionen. Å ta en prat i sofaen til Skavlan kunne være make or break for en kulturaktør. Hadde en artist vært hos Skavlan kunne man umiddelbart se det på salgstall og streaminglister. Etter hvert ble programmet også en storskandinavisk suksess. Sesongavslutningen i 2015, med sangdronningen Adele og det svenske kronprinsparet, hadde 3.4 millioner seere i Norge og Sverige. Det var helt ekstraordinært.

Og kunne bare ha skjedd på NRK.

Uansett: TV 2 og NRK slapp i dag nyheten om overgangen omtrent samtidig. Og sjelden har en blank nyhetssak vært presentert på så vidt forskjellig vis.

La oss ta NRK først. Statskanalen var først og fremst opptatt av å vaske hendene for all skyld Skavlan-fans måtte finne på å legge på dem. Dette handler om penger, sa de. Som lisensfinansiert allmennkringkaster kan de, av prinsipp, ikke måle muskler når kommersielle aktører slenger reklamepengene på bordet. Og det er for så vidt riktig. NRK kan og bør ikke være markedsledende på pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men dette kom åpenbart som en dårlig overraskelse på dem.

Nederst i saken sto først mellomtittelen «- Kom noe uventet på oss», som raskt ble byttet ut med «Har holdt seg godt», og et lite stikk til Skavlan-gjengen fra eksternredaktør Peter Wallace: «Som annen lineær seing har Skavlan også mistet seere de siste åra».

NRK er med andre ord ikke blide i dag.

Men la oss glemme statskanalen, det er TV 2 som er interessante her.

For dette er nytt.

TVNorge har etter hvert gjort det til et forretningskonsept å stjele etablerte NRK-profiler. Men TV 2 har tradisjonelt sett foretrukket å bygge opp profilene sine selv. Mandatet deres er tross alt å være et alternativ til NRK.

Og ingen oser NRK mer enn Fredrik Skavlan.

Så her er det mer enn redselen for at fredagsseerne forsvinner når Thomas og Harald tar skreppa og går. I sin sak skriver TV 2 at «Skavlan» skal «bli en sentral del av den digitale innholdssatsingen på TV 2 SUMO» og gå inn i deres «gullrekke» på fredager, mellom «Idol» og nye «Senkveld» med Stian Blipp. Og Skavlan selv, han sier:

«TV 2s offensive fokus på streaming passer godt med våre journalistiske ambisjoner. Det er en distribusjon der vi kan tilby lengre og mer dyptgående samtaler, tilrettelagt for moderne seere som er vant til å velge».

I et intervju med Dagbladet hinter da også programdirektør Trygve Rønningen i TV 2 at NRK ikke var villige til å satse digitalt slik «Skavlan»-redaksjonen tilsynelatende har hatt et ønske om. De ville eksperimentere.

Nå får de lov.

Annekteringen av Skavlan er med andre ord et tilsynelatende svinedyrt trekk i kampen om kundene som er villige til å betale for innhold på nett. For å sikre en bærekraftig økonomisk model i framtida er TV 2 nødt til å øke abonnementsbasen sin, og det har lenge vært en gjengs oppfatning om at den eneste måten å konkurrere mot Netflix og HBO på er med eksklusivt norsk innhold.

Og Skavlan er den aller største norske. Mannen som i 20 år har holdt Norge samlet på fredagskvelden.

Likevel må spørsmålet nesten bli: Hvis programmet skal gå inn i TV 2-gullrekka på fredager, hva slags innhold kan «Skavlan»-redaksjonen lage som utløser betalingsvillighet på nett? Hva blir eksklusivt når alle som vil uansett kan ta opp programmet med et lite klikk på fjernkontrollen?

Det skal bli spennende å se. For hvis det ikke blir unikt nok, interessant nok, nytt nok, er det lett å se for seg at det kommer til å bli akkurat som «Absolutt» for 22 år siden: «Absolutt minst sett».

Lik Dagbladet Meninger på Facebook