DEBATT

Boligpolitikk:

Det må bli tryggere å kjøpe bolig

Dessverre opplever mange at kjøp og salg av bolig kan bli en hodepine.

ER DET NOK: Regjeringen har fulgt opp flere av KrFs forslag for tryggere boligkjøp. Men er det nok, spør, nestleder i KrF, Kjell Ingolf Ropstad. Foto: Gunnar Ringheim
ER DET NOK: Regjeringen har fulgt opp flere av KrFs forslag for tryggere boligkjøp. Men er det nok, spør, nestleder i KrF, Kjell Ingolf Ropstad. Foto: Gunnar Ringheim Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Vi kjøper og selger bolig som aldri før. Samtidig ender mange i konflikter etter bolighandelen er gjennomført. Det er på tide å rydde opp i boligpolitikken.

Folk flest eier sin egen bolig i Norge. Og boligen er den største investeringen vi gjør. Dessverre opplever mange at kjøp og salg av bolig kan bli en hodepine. Det kan være vanskelig å få erstatning hvis man har kjøpt bolig med feil og mangler, og antall boligtvister er høye. KrF fremmet derfor et forslag i Stortinget i fjor vår med seks tiltak for å gjøre bolighandelen mer trygg.

Regjeringen har fulgt opp KrFs forslag, ved å presentere en fornyet boligstrategi. Regjeringen foreslår blant annet at kjøpere skal få bedre informasjon om boligen de kjøper, ved å sette krav til hva tilstandsrapporten bør inneholde og stille krav til takstmannen som utarbeider rapporten. Men er dette nok? I dag er det ingen krav at en takstmann skal utarbeide en tilstandsrapport. Det er heller ingen krav til hva som skal til for å kalle seg takstmann.

I kjøp og salg av bolig er det viktig med en uavhengig tredjepart som både kjøper og selger kan ha tillit til. En eiendomsmekler vil alltid forsøke å oppnå høyes mulig pris for selger. Derfor trengs det en takstmann som en uavhengig fagperson. Stortinget har vedtatt at regjeringen skal vurdere å innføre en autorisasjonsordning for takstmenn og sikre takstmannens uavhengighet, rolle og tillit i bolighandelen og ved reklamasjoner. En slik ordning er ikke beskrevet i boligstrategien – men jeg tror det er det beste for alle parter at rollen til takstmenn styrkes – og sikres at denne er uavhengig – dette vil bidra til en tryggere bolighandel.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer