Det mest lovende PS3-spillet hittil?

Små, søte dukker med akrobatiske evner.

SAN FRANCISCO (Dagbladet.no): Sonys nye brukerorienterte «spill 3.0»-satsing består ikke bare en virtuell meny med noe attåt - det dreier seg som navnet antyder først og fremst om selve spillene.

Først ut av av disse, som vil la selve spilleren bety like mye for spillets utvikling som utviklerne selv, er «LittleBigPlanet».

Spillet er utviklet av de britiske skaperne av «Ragdoll Kung Fu», et konseptuelt indie-slåssespill som har oppnådd en anselig menge respekt via online-tjenesten Steam.

Møt Sackboy

- Dette er et spill vi er svært stolte av, og det er trolig det fineste og mest kreative eksempelet på et «spill 3.0», sa Phil Harrison da han først introduserte «LittleBigPlanet» tirsdag ettermiddag på et lukket møte på Game Developers Conference (GDC) i San Francisco - spillet ble dagen etter vist frem offentlig for første gang.

Sony fattet interesse for spillutviklerne Mark Healy og Alex Evans i Media Molecule, og oppfordret dem til å lage et spill som kunne utnytte kraften til PlayStation 3 samtidig som de kunne slippe løs sin egen og spillernes kreativitet.

- I «LittleBigPlanet» hander alt om kreativitet, og hvor gøy det kan være å være kreativ, fortalte Mark Healy under spillets første visning noensinne.

I spillet møter du sackboy, en bisarr, liten dukke du intuitivt kan styre med sixaxis-kontrolleren til PS3. Kroppen og fokuset til sackboy beveger seg etter hvordan du beveger på kontrolleren, og armene styres med hver sin styrespake.

Samarbeid

- Alt i spillet er laget av «ekte» materialer, og oppfører seg deretter. Når du spiller gjennom et brett vil det derfor være naturlig å forholde seg til gjenstandene slik de også oppfører seg i virkeligheten, forklarte Healy.

Gjenstandene kan være store og små, og ofte er du avhengig av å samarbeide med andre spillere for å komme deg videre gjennom brettet.

I spillet kan du selv bygge brett, som du senere kan dele med andre brukere. Når andre spillere laster ned og spiller brett de setter pris på, kan de gi karakter til disse - og dermed dannes en toppliste der de beste brettene får økt anerkjennelse.

- Som dere kan se handler det om å styrke den kreative prosessen ved å inkludere krafige redigeringsverktøy inn i selve spillets gang, så spilleren ikke engang merker at den redigerer og skaper, forklarte Evans forsamlingen.

En overraskende favoritt

Ikke bare kan du bygge et brett med forskjellige fysiske gjenstander, du kan også dekorere bakken og vegger, enten det er med ferdig- eller egenlaget innhold.

- Du kan finne «klistermerker» i spillet, du kan hente dem fra harddisken din - du kan til og med lage dem med eyetoy-kameraet ditt, forteller Alex Healy.

«LitteBigPlanet» er et av de store samtaletemaene på messegulvet på GDC, og folk er stort sett samstemte i sin positive overraskelse. En demo av spillet vil slippes på PlayStation Network til høsten, mens fullversjonen av spillet slippes tidlig i 2008. Selve PlayStation 3 slippes i Norge den 23. mars.