- Det nærmeste en gomp kommer en ekte tryllebok

Ny spillteknologi kan døyve smerten for de som aldri fikk en ugle fra Galtvort.

(Dagbladet:) Husker du bildene i «Harry Potter»-bøkene? De hvor menneskene ikke bare virket levende, som de gjør på video, men faktisk var det?

Nå kan den ideen bli virkelighet - et samarbeid mellom J.K. Rowling og spillutvikleren Sony skal sørge for at du kan «tre inn» i boka og spillet «Wonderbook: Book of Spells».

Tryllebok for gomper J.K. Rowling har vært aktivt med i utviklingen av spillet.

Hun skal ha skrevet en humoristisk og gåtefull fortelling om hva som gjør en til en dyktig heks. Eller trollmann.

 - Dette er det nærmeste en gomp kommer en ekte formelbok, sier Rowling i et presseskriv.

- Jeg har elsket å jobbe med Sonys kreative team for å få formlene mine, og noen av historiene bak dem, til å våkne til liv. Dette er en fantastisk innretning, som gir deg en uslåelig leseopplevelse.

Handling fra Galtvort Trylleboken står i den forbudte avdelingen på Galtvorts bibliotek, skrevet av Miranda Hønshøøk for over to hundre år siden. Spilleren har en fysisk «Wonderbook» foran seg, og ved hjelp av den og et kamera går man selv inn i Galtvort og bokens verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Handlingen i spillet er lagt til Galtvort. Du er hovedpersonen i fortellingen, og ved hjelp av bevegelsessensorer og QR-teknologi, blar du deg gjennom du deg gjennom en fysisk bok av trylleformler fra den avstengte delen av biblioteket på Galtvort.

Når formelferdighetene øker, låser spillerne opp nye historier, og slik samspiller fortellingen og spillet.

- Det er viktig for oss å skape nye opplevelser, og når teknologien gir oss muligheter vi ikke hadde tidligere må vi gripe dem, sier Marius Steen, Nordisk PR-sjef i Sony PlayStation.

Han tror «Wonderbook»-serien vil bli lagt merke til langt inn forlagsbransjen, siden kombinasjonen av bok og spillkonsoll er helt upløyd mark.

- Man kan ikke være redd for innovasjon også innen kultur. Det er veldig gammeldags å ikke anse spill for å være viktige kulturuttrykk.

- Fantasi kreves fortsatt Lasse Lervik i Dagbladet/Pressfire prøvde spillet under den gigantiske spillmessen E3 i Los Angeles i sommer. Såkalt utvidet virkelighetsteknologi, som er det Sony har benyttet for «Wonderbook» er gammelt nytt i spillverden. Det har også vært brukt i en del reklamer og andre gimmicker, som årets Ikea-katalog. Men at en spillutvikler gjør et realt forsøk på å bruke teknologien til å gjøre litteratur mer interaktivt, er en nyskapning ifølge Lervik.

- Hvor realistisk er opplevelsen? Kan man virkelig «tre inn» i Rowlings romanunivers?

- Det spørs på hvor livlig fantasi du har. Men Move-teknologien til PlayStation gir jo en veldig håndfast opplevelse. I Harry Potter-versjonen bruker man en tryllestav, sier han.

Samtidig opplevde han ikke «Book of Spells» som noen utpreget litterær opplevelse.

- Snarere er det en slags hybrid mellom fortelling, spill og kanskje litt interaktivt teater.

Helt nye muligheter Det er ikke dermed sagt at spillutviklerne ikke tar litteraturaspektet ved disse konseptene på alvor.

- Det virker som at det har vært en bevissthet rundt at det skal være en fortelling her, en litterær opplevelse, og ikke bare papplater med figurer på, sier han.

- Forfatterne som er med på dette prosjektet, deriblant J.K. Rowling, har jobbet tett med utviklerne.

Spillmediet kan tilby helt nye muligheter for litteraturen, skal vi tro Lervik.

- Først og fremst er det et interaktivt medium, som gir helt andre muligheter til å samhandle med medie og prege historien på en personlig måte. Dessuten åpner det for helt nye fortellerteknikker, som kan gi et nytt blikk på tradisjonelle fortellinger.