HISTORIE: Aller Media har sagt opp sin lisensavtale om å utgi Cosmopolitan i Norge. Faksimile: Cosmopolitan / Aller Media
HISTORIE: Aller Media har sagt opp sin lisensavtale om å utgi Cosmopolitan i Norge. Faksimile: Cosmopolitan / Aller MediaVis mer

Det norske folk vil ikke ha Cosmopolitan

Aller Media gir opp etter at opplaget falt med 30 prosent.

(Dagbladet): - Aller Media Norge har sagt opp sin lisensavtale om å utgi Cosmopolitan. Den siste utgaven kommer i februar, sier Aller Media-direktør Tore Sannum til Kampanje.

Cosmopolitan ble etablert i Norge for åtte år siden. Men nå er det altså slutt.

- Veldig lei oss - Jeg er kjempestolt av den fantastiske jobben redaksjonen har gjort i mange år, og vi er alle veldig lei oss for at Aller Media nå sier opp lisensen. Det er også trist for unge, norske kvinner å miste denne unike merkevaren i bladsegmentet, sier konstituert sjefredaktør Vibeke C. Christiansen til Dagbladet, og legger til:  

- Vi er blant magasinene i Norge med flest «likes» på Facebook, over 10 000, noe som signaliserer at Cosmopolitan er en stor del av hverdagen til mange norske jenter der ute.

- Krevende marked Men det er altså ikke nok for Aller Media.

Bladet led under en nedgang på hele 30,6 prosent fra 2010 til 2011, da var de nede i et opplag på 19.816, opplyser Kampanje.

- Bakgrunnen for vi har valgt å si opp lisensavtalen om utgivelse av Cosmopolitan i Norge er den generelle utviklingen i markedet. Det er krevende marked for bladsalg og annonser, sier Sannum.

Det vil gå utover de fire årsverkene som i dag er tilknyttet Cosmopolitan.

Men akkurat hva som vil skje med de ansatte i tiden framover, er ikke bestemt.

- Det er flinke folk som jobber i Cosmopolitan. Vi jobber med å finne løsninger som begge parter er fornøyde med, sier Sannum.