FELT I PFU: Det Nye ble i dag felt i Pressens Faglige Utvalg for intervjuet med Caroline Berg Eriksen i september. Foto: Nina Ruud/Faksimile
FELT I PFU: Det Nye ble i dag felt i Pressens Faglige Utvalg for intervjuet med Caroline Berg Eriksen i september. Foto: Nina Ruud/FaksimileVis mer

Det Nye felt i PFU for Caroline Berg Eriksen-sak

- De går inn i et terreng som gjør det uklart å skille hva som er redaksjonelt og kommersielt.

(Dagbladet): Motebladet Det Nye ble i dag felt i PFU for sin sak om Caroline Berg Eriksen i september.

Utvalget kom enstemmig i dag frem til at bladet har brutt god presseskikk, for intervjuet som blant annet omhandlet hennes veskekolleksjon, og kundekvelden de hadde med henne etterpå.

- Her er det åpenbart et samrøre mellom kommersiell virksomhet og redaksjonell virksomhet. Det skal vi slå ned på, sier utvalgsmedlem Øyvind Brigg.

I september stilte bloggeren Caroline Berg Eriksen opp i et større intervju med bladet Det Nye, hvor hun også skapte overskrifter med det mye omtalte og lettkledde cover-bildet.

Fikk kritikk Intervjuet fikk reaksjoner, da det i reportasjen i stor grad fremkommer at Berg Eriksen debuterer som veskedesigner for merket Adax.

Saken fikk kritikk for å i etterkant ha sett ut som det var del av en markedsføringskampanje.

Klagerne mener i all hovedsak at reportasjen fremstår som et kommersielt samarbeid mellom Det Nye, Berg Eriksen og veskemerket hennes Adax. En uke etter publiseringen inviterte Det Nye til kundekveld med Berg Eriksen og Adax veskelansering via magasinets Instagram, Facebook og Twitter-konti.

Det Nye avviser klagernes påstander om presseetiske overtramp, og forklarer at Caroline Berg Eriksen ble intervjuet og valgt til coveret ettersom hun «skårer høyt i popularitet blant Det Nyes målgruppe», og fordi hun også var aktuell.

- Det store problemet her er Det Nyes rolle. Det skal være vanntette skott mellom redaksjonelt innhold og kommersielt innhold, sier Frode Hansen som sitter i utvalget.

Uklare skiller Artikkelen i seg selv får ikke utstrakt kritikk, men aktiviteten Det Nye gjorde før og i etterkant av publiseringen, ble lagt til grunn for at bladet ble felt.

- De går inn i et terreng som gjør det uklart å skille hva som er redaksjonelt og kommersielt, sa Henrik Syse.

Utvalget konkluderte med at saken og kampanjen i etterkant gir en uryddig fremstilling av hva som er hva.

PFU ga ikke Det Nye medhold i sine argumenter, og mener Egmont-bladet har brutt god presseskikk.

Det er ikke første gang Det Nye blir felt i PFU i år.

Det Nyes redaktør Karine Thyness skriver i en sms til Dagbladet at de synes fellelsen er for streng.

- Vi felles ikke for reportasjen, men for en tvil rundt Det Nyes rolle i Caroline Berg Eriksens event. Vårt intervju med Caroline Berg Eriksen er basert på journalistiske vurderinger. Det finnes ingen kommersielle binder mellom Det Nye, Berg Eriksen eller veskemerket Adax. Jeg synes fellelsen er for streng, og tror den kan bli utfordret.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram