Det nye norske filmparet

Det har vært flust med norske par i filmhistorien: Edith og Otto Carlmar, Terje Kristiansen og Vibeke Løkkeberg, Lasse Glomm og Bente Erichsen, Petter Vennerød og Svend Wam. Her er ett til.

Margreth Olin (29) og Thomas Robsahm (35) er annerledes enn sine forgjengere i filmhistorien. De er begge regissører, og begge produserer filmer for hverandre, gjennom filmselskapet Speranza Film - som de driver sammen med stor suksess. Og begge lager de filmer med sterke kvinner.

- Det fins jo de som sier at du må være homofil om du som mann skal klare å lage troverdige portretter av kvinner. Og det er klart, Pedro Almodsvar og Rainer Werner Fassbinder har fått det til. Men det har også Ibsen og Strindberg og Bergman, sier Robsahm, som nå er kastet ut i storfilmprosjektet «Det største i verden» om den lettlivede fiskerjenta Petra, nokså fritt etter Bjørnstjerne Bjørnson.

- Jeg er overhodet ikke bekymret for kvinneskildringene. Jeg fikk tross alt feminismen inn med morsmelkerstatningen, sier Robsahm, som bare venter på at kvinnelige regissører skal begynne å skildre menns karakter.

- Det kommer ganske snart nå, lover Robsahm. «S.O.S», regi: Thomas Robsahm 1999,«Thranes metode», regi: Unni Straume 1998,«Svarte pantere», regi: Thomas Robsahm, 1992,Dokumentarer: «Forbrytelse & straff», regi: Maria F. Warsinski, 1998«Dei mjuke hendene», regi: Margreth Olin, 1998«En øy i solen», regi: Anne Haugsgjerd, 1998«Grønne familier», regi: Vibeke Ringen, 1998«Onkel Reidar», regi: Margreth Olin, 1997«Åndsfyrsten», regi: Ole Andreas Holen, 1997«Myggen», regi: Thomas Robsahm, 1996«I kjærleikens hus», regi: Margreth Olin, 1994«Dyrenes dans», regi: Thomas Robsahm, 1989Kortfilmer: «All you need is love»«Jacobsen»«Lik meg når jeg er teit»«Pistolklubben»TV-serie: «The Team», av Yngve Sæther og Erlend Loe (under arbeid).

Dokumentarfilm

Margreth Olin, som åpenbart er like forbløffet og imponert som Robsahm over hva manusforfatter Siri Senje har fått ut av gamle Bjørnstjernes roman «Fiskerjenten», tenkte på Jane Campion («Piano») da hun leste manus.

Olin har klart den bragd å få 28000 nordmenn til å gå på kino og se dokumentarfilmen «Dei mjuke hendene» om livet på gamlehjemmet i Sande i Vestfold.

Nå er hun allerede ett år inne i produksjonen av enda en dokumentarfilm, om et mor- datter-forhold.

- Det er en film om lengsel og avhengighet, tilhørighet, savn og identitet. Det er ting som ofte springer ut av et mor- datter-forhold. Det ligger mye mellom mor og datter som ikke får noen stor plass verken i litteraturen eller andre steder, sier Olin.

Forskjells-Norge

Hun har funnet de to hovedpersonene til den nye filmen gjennom noen av de medvirkende i «Dei mjuke hendene».

- Det var tidkrevende å få tillatelse av alle de pårørende til å filme slektningene deres. Det førte til at vi ble godt kjent med dem, sier Olin, som forteller at historien kom til henne uten at hun gjorde noe spesielt for å finne den.

- Disse to kvinnene, mor og datter, har levd et voldsomt liv. Det blir en film som gir et innblikk i et Forskjells-Norge som folk flest ikke ønsker å se og som ikke mange ønsker å skildre. Det blir et alvor som du vil ha problemer med å finne i de fleste medier i dag, lover Margreth Olin, som regner med enda ett år med opptak før hun er klar.

Shakespeare

Robsahms siste spillefilm, «S.O.S», har hittil brakt snaut 35000 nordmenn til kassaapparatene. Han var i gang med forberedelsene til et lavbudsjett/dogme-prosjekt om en annen ung jente, i en film med tittelen «Sjokolade», da han nå rett før jul ble bedt om å gjøre 30-millionerkronersprosjektet om Petra for Norsk Film A/S.

- Om jeg skal nevne en film som jeg kan sammenlikne den med, må det bli «Shakespeare in Love», selv om jeg ikke egentlig liker den. «Det største i verden» har også elementer fra teater. Men vi skal ikke tenke så mye på at det er et kostymedrama. Er det et godt kostymedrama bryr du deg ikke en dritt om kostymene, sier Thomas Robsahm.

SVANGRE MED FILMER: Margreth Olin (29) og Thomas Robsahm (35)er det nye norske filmparet, med to nye store norske filmprosjekter under arbeid.