KOMMENTARER

Det prøvene ikke viser

Når resultatene av de nasjonale prøvene legges ut, blir de styrende for skolenes omdømme like mye som for den interne utviklingen. Det er ikke bra.

VIKTIGE RESULTATER, FEIL ANVENDELSE: Det er viktig å kartlegge nivået på norske elever. Men jo høyere gevinsten er for å prestere godt på de nasjonale prøvene, jo større blir faren for at målet blir sin egen begrunnelse, og for at forberedelsene til et spesifikt sett med oppgaver tar tid fra undervisning som går mer ut på å gi bakgrunnskunnskaper, innsikt og personlig utvikling. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
VIKTIGE RESULTATER, FEIL ANVENDELSE: Det er viktig å kartlegge nivået på norske elever. Men jo høyere gevinsten er for å prestere godt på de nasjonale prøvene, jo større blir faren for at målet blir sin egen begrunnelse, og for at forberedelsene til et spesifikt sett med oppgaver tar tid fra undervisning som går mer ut på å gi bakgrunnskunnskaper, innsikt og personlig utvikling. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Resultatene fra de nasjonale prøvene i grunnskolen er langt bedre egnet for innvortes enn for utvortes bruk. Men i år publiseres utfallet av årets prøver helt ned på skolenivå, for første gang på ni år.

Skolens resultater har aldri vært hemmelige; tidligere har interesserte kunnet henvende seg til direktoratet og hente ut tallene for sin egen og andre skoler.

Men når listene nå legges ut til allmenn beskuelse, sender det et uheldig signal. Det gjør at resultatene i større grad blir styrende for skolens omdømme, like mye som for den interne utviklingen. Det gjør at en snever strime av det barna lærer, blir mye viktigere enn andre, fordi det er med på å avgjøre om skolen fremstår som god eller dårlig i både foreldrenes og elevenes øyne.

Og det gjør det fristende, langt mer fristende enn det burde være, å vekte undervisningen slik at kunnskapen barna skal testes i, får langt større oppmerksomhet enn annen kunnskap de trenger på veien mot å bli opplyste voksne - og å manipulere resultatene ved å gi svake elever fri, som har forekommet i tidligere år.

I går ble resultatene for ungdomstrinnet lagt ut av Utdanningsdirektoratet. Til uken kommer tallene for femte klasse. Også nytt av året er en ny poengskala og nye ankeroppgaver, som skal være med i prøvene også i kommende år. Forandringene skal gjøre det lettere for skolene å måle seg opp mot sine egne, tidligere resultater, snarere enn andre skoler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer