PRISBELØNT: Den tsjekkiske filmregissøren Milos Forman er død. Her med Sølvbjørnen fra den 50. Berlin Filmfestival i 2000. REUTERS/Fabrizio Bensch/File photo
PRISBELØNT: Den tsjekkiske filmregissøren Milos Forman er død. Her med Sølvbjørnen fra den 50. Berlin Filmfestival i 2000. REUTERS/Fabrizio Bensch/File photoVis mer

Milos Forman

Det psykiatriske sykehuset i «Gjøkeredet» var et symbol på regimet han flyktet fra

Minneord over en legende.

Kommentar

En legende døde nettopp. Den tsjekkiske regissøren Milos Forman (1932-2018) har med mesterverkene «Gjøkeredet» (1975) og «Amadeus» (1984) beveget en hel verden.

Det var imidlertid «The Firemen's Ball» (1967) som banet vei for en oppsiktsvekkende karriere. Denne filmen var en satire over det kommunistiske Øst-Europa, men ble totalforbudt da myndighetene forstod ironien. En fest på en brannstasjon med innlagt skjønnhetskonkurranse og lotteri ender i fullstendig katastrofe. Beatles' «From me to you» framføres av et lokalt band, og absurde og surrealistiske hendelser kommer på løpende bånd. Slik var det i virkeligheten, også.

OSCAR-VINNER: Her mottar Milos Forman holds up his Oscar Oscar-statuetten for filmen Amadeus i 1985. Foto: NTB Scanpix
OSCAR-VINNER: Her mottar Milos Forman holds up his Oscar Oscar-statuetten for filmen Amadeus i 1985. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Tsjekkoslovakia var i hardt vær på 1960 og 70-tallet. Dubceks regime endte i militær intervensjon i Praha i 1968. Milos Forman var akkurat da i Paris for å redde stumpene av «The Firemen's Ball». Filmen var antatt til Cannes-festivalen som ble avlyst på grunn av opptøyene i Frankrike. Forman fikk sparken av regimet i Praha og dro til USA. Professorat ved Columbia-universitetet og Oscar-priser i fleng ble store triumfer i det nye landet.

Det psykiatriske sykehuset i «Gjøkeredet» var i realiteten et symbol på det ensrettede regimet Forman hadde flyktet fra. Da McMurphy (Jack Nicholson) gjorde opprør mot systemet, ble han lobotomert og uskadeliggjort. Totalitære regimer gjør dessverre slikt, noe Milos Forman og hans familie erfarte under nazismen, stalinismen og kommunismen. I barneårene opplevde den berømte regissøren at foreldrene ble drept av Gestapo og myrdet i Auschwitz.

Da jeg studerte waldhorn ved Janacek-akademiet i Brno i 1977, var det som å komme rett inn i Milos Formans absurde filmer. Mitt medbragte lesestoff på engelsk - George Orwell «1984» og Joseph Heller «Catch 22» - ble konfiskert fra rommet der jeg bodde. Morgan Kane-bøkene mine forsvant også, det var krise, fordi jeg hadde gjemt en hundredollarseddel på side 100. «Hvorfor roter noen i sakene mine?» spurte jeg en ansvarlig person i nærheten. «Ikke spør. Det er bare slik det er.»

Byens midtpunkt het «Frihetsplassen» selv om frihet ikke fantes. Bilkøer eksisterte ikke fordi nesten ingen hadde råd til bil. Butikkene hadde svært begrenset sortiment, eksklusive varer ble tilbudt i spesialforretninger der kun utenlandsk valuta kunne brukes. Vanlige mennesker nådde sjelden inn der. Mine resterende dollar ble tvangsvekslet til tsjekkiske kroner, slik at kostholdet mitt bestod av poteter, kål og øl.

Janacek-akademiet i Brno var berømt for sine hornister som vant priser over hele verden. Hornkonserter av Mozart og Richard Strauss var standard på alle konserter, men en lokal komponist ble promotert uventet hardt: Jiri Pauer. Han var ikke særlig kjent, men var medlem av kommunistpartiet. Etter fløyelsrevolusjonen i 1989 ble Pauer avsatt som direktør ved Nasjonalteatret i Praha for sin mangeårige støtte til kommuniststyret. En mottakelse med journalister etter en konsert endte dårlig for meg: «Likte dere Gjøkeredet? Milos Forman er jo herfra!» Representanten fra kommunistpartiets avis så strengt på meg. «Gjøkeredet? Den filmen har vi aldri hørt om.» Samtalen var over.

Braksuksessen «Amadeus» ble spilt inn i Praha noen år senere, og kommunismens kollaps nærmet seg. Hva er Milos Formans budskap? Frihet kan ikke reduseres til ord alene, men må ha et reelt innhold selv om det koster. Derfor tok indianeren «Chief» (Will Sampson) livet av McMurphy (Jack Nicholson) i «Gjøkeredets» sluttscene. Det er bedre å være død enn innestengt. Milos Forman er en kunstner som vil bli stående som et geni som inspirerte utøvere i alle sjangre.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook